صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

فرق سیمان سفید با سیمان سیاه؟

فرق سیمان سفید با سیمان سیاه؟

 

برای شرح تفاوت سیمان سفید با سیاه (یا همان سیمان خاکستری) ابتدا ماهیت سیمان و عملکرد آن را توضیح خواهیم داد. سیمان مخلوطی پودری از املاح معدنی است که پس از ترکیب با اب خود را می گیرد و سفت می شود. در سال 1824 ژوزف آسدین سیمان پورتلند را اختراع کرد. سیمان پورتلند از اجزاء اصلی بتن است. تقریباً 8 نوع مختلف از سیمان پورتلند وجود دارد.

انواع سیمان پورتلند

انواع مختلف سیمان پورتلند در سازه های ساختمانی و غیره به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند برای مثال برخی از انواع آن برای سازه هایی که در معرض سولفات یا آب های زیر زمینی قرار دارند مورد استفاده واقع می شوند.

تفاوت سیمان سفید با سیاه (یا خاکستری) در این است که ظرفیت ساختاری یکسان اما ملزومات فرآیندی مختلفی دارند.

مواد تشکیل دهنده

مواد خامی که سیمان پورتلند را تشکیل می دهند شامل آهک، صدف،  سنگ آهن و رس است. تولیدکنندگان این مواد خام را از معادن و … جمع اوری می کنند. سیمان خاکستری در مواد اولیه خود آهن، منگنز، کروم و منیزیم دارد. اما سیمان سفید حاوی آهک است و مقادیر بسیار کمی از مواد تشکیل دهنده سیمان خاکستری را دارد. بتن ساخته شده از سیمان سفید باید دارای کلوخه هایی مانند سنگ مرمر باشد که رنگ در آن ایجاد نکند.

تفاوت سیمان سفید با سیاه (خاکستری) در روش تولید

هر دو سیمان سفید و خاکستری وارد فرآیند آسیاب و حرارت دهی در کوره می شوند. تولید کنندگان در تولید سیمان خاکستری گچ اضافه می کنند. سیمان سفید معمولاً پس از آسیاب شدن نرمتر از سیمان خاکستری است.

در تولید سیمان سفید از ابزار آلات فلزی کمتر استفاده می شود زیرا فلزات می توانند اکسید های رنگی در سیمان سفید ایجاد کنند و رنگ سفید آن را خراب کنند به همین دلیل توصیه می شود از سرامیک در تولید سیمان سفید استفاده شود.

خواص

سیمان خاکستری دوام بالایی برای سازه هایی مانند پل ها و ساختمان مسکونی دارد. سیمان خاکستری برای تولید تقریباً یک دوم هزینه های سیمان سفید را در بر دارد و فراوانی بیشتری نسبت به سیمان سفید نیز دارد.

سیمان سفید ظرفیت های ساختاری مشابه سیمان خاکستری دارد، اما به دلیل قیمت بالاتر به دلیل رنگ سفید در کاربرد هایی که جنبه ی زیبایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. سیمان سفید را با افزودن رنگدانه های مختلف می توان به سیمان رنگی نیز تبدیل نمود.

ملاحظات

برای دستیابی به سیمان یکدست لازم است سیمان مصرفی از یک شرکت تهیه شود.

استفاده از کامیون های میکسر می تواند رنگ سیمان سفید را تغییر دهد و بهتر است از این ماشین ها برای تهیه سیمان سفید استفاده نگردد.

تفاوت سیمان سفید با سیاه (خاکستری) از جنبه های مختلفی در این نوشته مورد بررسی قرار داده شد.

منبع: فرق سیمان سفید با سیمان سیاه؟

گاز هیدروژن چه خطراتی دارد؟

  • گاز هیدروژن چه خطراتی دارد؟

     

    یکی از مهمترین خطرات گاز هیدروژن هنگام استفاده خطر آتشگیر بودن آن است که در زمان استفاده از هیدروژن چه به صورت گاز و چه به صورت مایع متوجه افراد است.

    زمانی که  گاز هیدروژن با هوا مخلوط می شود، حتی در مقادیر کم، امکان شعله ور شدن آن وجود دارد. البته هیدروژن به مقدار بسیار کم در هوا وجود دارد و برای آن واکنش پذیری و سمیتی گزارش نشده است.

    ذخیره سازی و مصرف هیدروژن چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد. البته اگر هیدروژن به صورت مایع باشد به دلیل تراکم بیشتری که دارد چالش های بیشتری نیز در پی خواهد داشت.

    کاربرد های هیدروژن

    بیش از 40 سال است که از هیدروژن مایع به عنوان سوخت فضایی استفاده می شود. گاز هیدروژن سوختی بسیار قوی است. هیدروژن با سرعت بالایی می سوزد و نیروی بسیاری زیادی آزاد می کند و در کاربرد هایی که شتاب انرژی اهمیت زیادی دارد مثل پرتاب موشک و راکت مورد استفاده قرار می گیرد.

    از هیدروژن برای خنک سازی نیز استفاده می شود اما به دلیل خطراتی که برای آن ذکر شد و امکان آتشگیری، ترجیحاً هلیوم جایگزین آن می شود. همچنین از هیدروژن به عنوان خوراک اولیه صنایعی مانند تولید آمونیاک و متانول نیز استفاده می کنند.

    خطرات گاز هیدروژن در تماس با پوست و چشم

    هیدروژن در تماس با پوست خطری ایجاد نمی کند. اما اگر با هیدروژن مایع سر و کار داشته باشیم، سرمای شدید آن می تواند موجب یخ زدن پوست و چشم شود و یا فشار بالای آن هنگام خروج از کپسول مشکل ساز باشد. در صورت رخ دادن چنین مسأله ای مصدوم باید سریعاً به بیمارستان منتقل گردد.

    خطرات گاز هیدروژن آزاد شده در محیط بسته

    هیدورزن گاز سبکی است و اگر در فضای بسته آزاد شود به سرعت به سمت سقف حرکت کرده و در زیر آن تجمع می کند. به همین دلیل می تواند خطر انفجار را در پی داشته باشد. هر فضای بسته ای که در آن هیدروژن آزاد می شود باید تهویه مناسبی نیز در سقف داشته باشد.

    حوادث

    گاز هیدروژن در خبر ها به عنوان یکی از خطرناک ترین مواد سوختی معرفی شده است. مخلوط هیدروژن و هوا بعد از استیلن بیشترین موارد انفجار را به خود اختصاص داده است. البته شواهد نشان داده اند آتش گرفتن وسایل نقلیه ای که با سوخت هیدروژنی کار می کنند به این شکل است که سوخت به سرعت می سوزد و وسیله نقلیه سالم می ماند در صورتیکه آتش سوزی بنزین این گونه نیست.

    تا به امروز انفجار های زیادی در دنیا به علت وجود هیدروژن صورت گرفته و جان انسان های زیادی از بین رفته است. به دلیل خطرات گاز هیدروژن که در بالا به آن اشاره شد باید در برخورد با این ماده مسائل ایمنی رعایت شود.

    منبع: گاز هیدروژن چه خطراتی دارد؟

    فلوئور

    فلوئور (انگلیسیFluorineعنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان F و عدد اتمی ۹ یافت می‌شود.فلوئور یک عنصر یک ظرفیتی، هالوژن و زرد رنگ (زرد کم رنگ مایل به سبز) است و از تمامی عناصر، الکترونگاتیو تر و واکنش‌پذیر تر است. نوع خالص آن بسیار خطرناک و درصورت تماس با پوست، سوختگیهای شیمیائی شدید ایجاد می‌کند.

    ویژگی‌ها[ویرایش]

    فلوئور خالص (گاز) زردرنگ و فرسایشگری است که عامل اکسیدکننده‌ای قوی می‌باشد. این گاز از تمامی عناصر الکترونگاتیوتر (الکترون دوست) و واکنش پذیرتر است و با بیشتر عناصر دیگر از جمله گازهای بی‌اثر، زنون و رادون تولید ترکیب ایجاد می‌کند. فلوئور حتی در تاریکی و شرایط سرد با هیدروژن به صورت انفجاری واکنش می‌کند. در فوران گاز فلوئور، شیشه، فلزات، آب و مواد دیگر به صورت شعله‌های درخشان می‌سوزند. این گاز همیشه به صورت ترکیب وجود داشته و چنین تمایلی را با سایر عناصر مخصوصاً سیلیسیوم دارد که نه می‌توان آن را در ظروف شیشه‌ای تهیه و نه در آن‌ها نگهداری کرد. فلوئور در محلولهای آبی عموماً به شکل یون فلورید F- دیده می‌شود. حالتهای دیگر آن کمپلکسهای فلوئور، مانند -[FeF۴] یا +H2F هستند. فلورایدها ترکیباتی هستند که در آن‌ها فلوئور با بعضی از بقایای مثبت بار شده، ترکیب می‌شود و اغلب آن‌ها یون دارمی‌باشند.

    کاربردها[ویرایش]

    فلوئور در تولید پلاستیک‌های کم اصطکاک از قبیل تفلون و نیز در هالونها مانند فریون کاربرد دارد. سایر کاربردهای آن عبارت‌اند از:

    • اسید هیدروفلوریک (فرمول شیمیایی HF) برای حکاکی روی شیشه در لامپ و محصولات دیگر بکار می‌رود.
    • از فلوئور تک اتمی در تولید نیمه هادی به منظور Plasma ashing استفاده می‌گردد.
    • فلوئور به همراه ترکیباتش در تولید اورانیوم (از هگزا فلوراید) و بیش از صد نوع ماده شیمیایی فلوئوردار تجاری از جمله تعداد زیادی از پلاستیکهای مقاوم در برابر گرما، کاربرد دارد.
    • فلوئوروکلروهیدروکربن (Fluorochlorohydrocarbons) در تهویه و در سردسازی کاربرد وسیعی دارند. استفاده از کلروفلوئوروکربنها

    (Chlorofluorocarbons) در این موارد ممنوع شده چون آن‌ها مشکوک به بزرگ کردن سوراخ اوزون می‌باشند. هگزافلوئورید گوگرد(Sulfurhexafluoride) گازی بسیار راکد و غیر سمی است. این گروه از ترکیبات گازهای گلخانه‌ای قوی هستند.

    • آلومینیات هگزافلوئورید پتاسیم، – اصطلاحاً Cryolite یا یخسنگ نامیده می‌شود- در الکترولیز آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • از فلوئورید سدیم به‌عنوان یک حشره کش بخصوص علیه سوسکها استفاده می‌شود.
    • بعضی دیگر از فلوئوریدها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به خمیر دندان و (تا حدی بحث‌انگیز) به منابع آب شهری افزوده می‌شود. در دندانپزشکی ترکیبات حاوی فلوراید به صورت دهانشویه یا وارنیش به کار می‌رود. فلوراید به دو طریق از پوسیدگی دندانها جلوگیری می‌کند: فلوراید در استخوان‌ها و دندانهای در حال رشد کودکان تجمع می‌کند و به سفت شدن مینای دندانها قبل از پیدایش آن‌ها کمک می‌نماید. همچنین در سفت شدن مینای دندان بزرگسالان مؤثر است.

    بعضی از محققین امکان استفاده از گاز فلوئور خالص را به‌عنوان سوخت موشک بررسی کرده‌اند، چون این گاز دارای ضربه مخصوص بالائی می‌باشد.

    آیا گاز هلیوم خوراکی است؟


    آیا گاز هلیوم خوراکی است؟

    درست کردن بادکنک هلیوم

    ایده درست کردن بادکنک گاز هلیوم خوراکی شگفت انگیز به نظر می رسد. نویسنده اولین بار بادکنک گاز هلیوم خوراکی را در شیکاگو در رستورانی دیده است. درست کردن بادکنک گاز هلیوم خوراکی جشن تولد شما را جذاب تر خواهد کرد.

    دستور های مختلفی برای تهیه بادکنک خوراکی وجود دارد. شاید لازم باشد یک دستور را چند بار امتحان کنید تا قلق درست آن را بشناسید. میزان آب و حرارت را در دستور ها می توانید تغییر دهید تا به مقدار مناسب دست پیدا کنید.

    نکات مهم پیش از درست کردن بادکنک

    ثابت نگه داشتن دما حین درست کردن مواد اولیه به ویژه از زمان جوش مواد اهمیت زیادی در یک دست شدن مواد دارد. استفاده از آب سیب یا قهوه بادکنک را طعم دار می کند.

    پیش از شروع به کار تمام مواد اولیه بادکنک را آماده کنار دست خود قرار دهید. بادکنک ها در انتهای کار با استفاده از نی با گاز هلیوم پر می شوند. لازم است مانند شیشه گری برای پر کردن بادکنک ها حرکت چرخشی انجام دهید.

    برای پر کردن بادکنک ها با گاز هلیوم نیاز به کمک دارید. زیرا یک نفر باید نی را نگه دارد.

    دستور درست کردن بادکنک خوراکی در محیط هایی که رطوبت کمی دارند جواب می دهد.

    با استفاده از رنگ های خوراکی می توان بادکنک های رنگی تهیه کرد.

    مواد و ابزار لازم بادکنک رنگی

    7 گرم ژلاتین

    دو قاشق غذا خوری آب مقطر ( برای حل کردن ژلاتین)

    یک پیمانه شکر خالص

    دو قاشق غذا خوری نشاسته ذرت

    دو سوم پیمانه شربت ذرت

    نصف پیمانه آب مقطر

    نصف قاشق چای خوری نمک

    (می توانید آب مقطر را با آب سیب یا قهوه شیرین نشده جایگزین کنید.)

    وسایل مورد نیاز عبارتند از: دما سنج برای نگه داشتن دما روی 124 درجه سانتیگراد در زمان مخلوط کردن مواد و کاهش دما تا 82 درجه در زمان درست کردن بادکنک، نی، قیچی.

    پس از درست شدن مخلوط مواد

    در مرحله آخر درست کردن بادکنک خوراکی دقت کنید که باید سرعت عمل داشته باشید وگرنه با کاهش دما مواد سفت می شوند و نمی توانید بادکنک ها را باد کنید.

    نی را در مخلوط داغ مواد فرو کنید و اجازه بدهید گاز هلیوم درون آن نفوذ کند. با یک بار امتحان کردن متوجه می شوید که تا چه اندازه می توانید بادکنک را باد کنید.

    به محض اینکه بادکنک ها با پر شدن هلیوم شکل خود را گرفتند باید انتهای آن را سریعاً با نخ ببندید. دقت کنید که بادکنک ها در این مرحله کمی چسبناک هستند و نباید آن را رها کنید. بلکه باید نخ انتهای بادکنک را به جایی متصل کنید تا بادکنک ها پرواز نکنند و به سمت سقف نروند.

    بادکنک گاز هلیوم خوراکی معمولاً شکل های نامتقارن و البته جذابی خواهد داشت.

    منبع: آیا گاز هلیوم خوراکی است؟

    تاثیر گاز کربن دی اکسید در نوشابه

    تاثیر گاز کربن دی اکسید در نوشابه


    • تاثیر گاز کربن دی اکسید در نوشابه

      آیا گاز کربن دی اکسید در نوشابه مضر است ؟

      آیا گاز کربن دی اکسید در نوشابه باعث کف کردن آن می شود ؟ گاز کربن دی اکسید تنها در نوشابه کاربرد ندارد و از آن در درست کردن انواع نوشیدنی ها و آب گاز دار استفاده می کنند. زیرا، تقریباً هیچ گاز دیگری همانند گاز کربن دی اکسید بدون بو و طعم حس تیز لذت بخشی روی زبان ایجاد نمی کند.

      آب گاز دار چیست ؟

      آبی که تحت فشار گاز کربن دی اکسید وارد آن شده باشد را آب گاز دار می نامند. نحوه تولید نوشابه گاز دار نیز به همین صورت است که تحت فشار گاز کربن دی اکسید را وارد آن می کنند.

      آیا آب گاز دار اسیدی است ؟

      کربن دی اکسید و آب طی واکنش شیمیایی کربنیک اسید تولید می کنند. این اسید ضعیف همان گیرنده هایی را روی زبان فعال می کند که خردل تحت تاثیر قرار می دهد.

      پی اچ آب گاز دار حدود 3 تا 4 است یعنی در بازه اسیدی قرار دارد. اما نوشیدن آن نمی تواند بدن انسان را اسیدی تر کند. کلیه ها و ریه ها کربن دی اکسید اضافه را از بدن دفع می کنند و پی اچ بدن انسان تقریباً در حدود 7.5 یعنی ابتدای بازه قلیایی ثابت می ماند.

      آیا آب گاز دار بر سلامت دندان ها اثر دارد ؟

      پژوهش های انجام شده نشان می دهد آب گاز در مقایسه با آب معمولی تاثیر منفی زیادی بر مینای دندان ندارد. اما استفاده از نوشیدنی شیرین معمولی 100 برابر اثر تخریبی بیشتری بر مینای دندان ها می گذارد. نوشیدنی های گاز داری که شیرین هستند مانند نوشابه می توانند سلامت دندان ها را به مخاطره بیندازند.

      تاثیر آب گاز دار بر گوارش

      پژوهش ها نشان داده اند که آب گاز دار عمل بلع را راحت تر می کند و باعث می شود افراد کمتر به یبوست دچار شوند. ضمناً به گوارش و هضم غذا در معده نیز کمک می کند. آب گاز دارد می تواند سبب شود که افراد زودتر احساس سیری کنند.

      اثر آب گاز دار بر استخوان ها

      برخی بر این باورند که آب گاز دار بدن را اسیدی می کند و پوکی استخوان در پی دارد. اما پژوهش ها چنین چیزی را اثبات نمی کنند.

      تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که مصرف آب گاز دار حتی تاثیر خوبی بر رشد استخوان ها داشته است.

      اثر نوشیدنی گاز دار و نوشابه بر سلامتی

      می توان گفت تحقیقات انجام شده مضرات قطعی نوشیدنی گاز دار بر بدن را تایید نکرده اند. حتی ثابت شده است که آب گاز دار می تواند باعث هضم بهتر غذا شود. پس می توان نتیجه گرفت گاز کربن دی اکسید در نوشابه عامل مضرات آن نیست.

      منبع: تاثیر گاز کربن دی اکسید در نوشابه