صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

پیش بینی روند بازار هلیوم در آینده

آیا Covid-19و کاهش تقاضا موجب از بین رفتن کمبود هلیوم شده است؟

طی چند ماه اخیر اکثر مشاغل به نوعی تحت تأثیر Covid-19 قرار گرفته اند. اگرچه ممکن است تعدادی از مشاغل و کسب و کارها از این همه گیری منفعت برده باشند، اما به طور کلی اقتصاد جهانی و تعداد زیادی از مشاغل مورد آسیب واقع شده اند. در این میان، بازار هلیوم نیز از بیماری کرونا متاثر بوده است. به طوری که تقاضای جهانی برای آن به صورت بارز و چشمگیری کاهش یافته است. در ابتدا، هنگامی که اقتصاد چین به عنوان دومین بازار بزرگ هلیوم، در معرض رکود ناشی از همه گیری کرونا قرار گرفت، تقاضای این کشور برای هلیوم به میزان قابل توجهی کاهش یافت و پس از مدتی کاهش تقاضای هلیوم در سرتاسر جهان اتفاق افتاد. بدین ترتیب می توان گفت در این برهه زمانی دیگر بازار با کمبود هلیوم روبرو نیست و کووید 19 سبب شده تا این کمبود از بین برود.

کاهش تقاضا در کاربرد های مختلف هلیوم

کاربرد هلیوم در زمینه های مختلف، متاثر از کووید 19 شده اند. یکی از این کاربردها و تقاضاها برای هلیوم مربوط به استفاده در بادکنک است. بادکنک های هلیومی حدود 15٪ از بازار هلیوم ایالات متحده و 10٪ از تقاضای جهانی برای هلیوم را شامل می شوند، اما پس از همه گیری کووید 19، به دلیل وضع پروتکل های بهداشتی اجباری مثل  “فاصله گذاری اجتماعی” در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا، مهمانی ها و دورهمی ها کاهش یافته و در نتیجه تقاضا و استفاده از بادکنک های هلیومی نیز کم شده است.

تاثیر کووید 19 در تامین هلیوم

اگرچه Covid-19 تقاضای هلیوم را کاهش داده است، اما از طرف دیگر، اختلال قابل توجهی در زنجیره تأمین هلیوم نیز ایجاد کرده است. وقتی اقتصاد چین به بن بست رسید، فعالیت های تولیدی و صادراتی به شدت کاهش یافت، خروج بسیاری از کشتی ها از چین لغو شد و بنادر به دلیل کمبود نیروی انسانی با مشکل روبرو گردید. این مشکلات سبب شد که تخلیه کانتینرهای هلیوم در چین و بازگشت آن ها به قطر و ایالات متحده برای بارگیری مجدد، با سرعت بسیار کمتری انجام شود. از سوی دیگر کاهش تقاضا و محدودیت حمل و نقل کانتینرها و کشتی ها، حفظ تداوم عرضه را مختل کرد. از آنجا که تقریباً 95٪ از هلیوم جهان به عنوان محصول جانبی فرآوری گاز طبیعی یا تولید LNG حاصل می شود، بدین ترتیب کاهش تقاضا برای LNG نیز، منجر به تولید هلیوم کمتر شد.

پیش بینی روند بازار هلیوم در آینده

همان طور که گفته شد، اگرچه Covid-19 تأثیر منفی بر تولید هلیوم داشته است اما تاکنون تأثیر آن بر تقاضای هلیوم بسیار بیشتر بوده است. هیچ کس دقیقا نمی داند که این همه گیری چه مدت دوام خواهد آورد و رکود اقتصادی ناشی از آن چقدر می تواند عمیق باشد. اما پیش بینی ها حاکی از آن است که با شروع تولید هلیوم در سیبری شرقی، تا اواسط سال 2021، یک تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد.

منبع: https://bit.ly/3frHPjo