صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

مرمت آثار باستانی چیست؟

Related image

بحث در مورد حفظ اثار و بناهای تاریخی در کشورهای توسعه یافته بسیار رایج بوده و منجر به شکل‌گیری انباشته از تجربه شده است، اما برعکس در کشورهای در حال توسعه چنین تجربه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل تا زمانی که کشورهای در حال توسعه حمایت جامعی از نهادهای فرهنگی برای حفظ میراث تاریخی انجام ندهند. مشکلات فراوانی در این راه وجود خواهند داشت.

مرمت چیست؟

مرمت، فرایندی است که در طی آن بناهای تخریب شده، تعمیر یا بازسازی می شوند . به طور معمول، این بازسازی ها، به دلیل آسیب هایی که به بناها وارد شده و با هدف بازگرداندن آنها به شرایط اولیه و بهتر انجام می شود. در صنعت، مرمت کردن به معنی تعمیر و بهبود انواع آسیبی است که در نتیجه پیشرفت یک صنعت اتفاق افتاده اند. این آسیب ها ، یا در اثر گذشت زمان حاصل شدند یا جز عوارض انجام یک پروژه خاص و نادیده گرفتن و عدم رعایت ایمنی هستند.

تاریخچه مرمت

تاریخچه مرمت مرمت به شکلی که امروزه وجود دارد ، از سال 1178 شمسی در اروپا اغاز شد. اما، تاریخچه هنر مرمت با معماری همیشه همراه و همزمان بوده و درست از زمانی که یک بنا شکل می گرفت، بحث مرمت بناهای دیگر نیز پیش می آمد. بنابراین، بحث مرمت همیشه در ایران و ممالک و ملل دیگر وجود داشته و دارد. از جمله نمونه های مرمت در ایران میتوان به تغییر کاربری چهارطاقی و آتشکده و کلیسا به مسجد و بررسی و تعمیر سالیانه شان اشاره کرد.

روش مرمت آثار تاریخی

از سال 1218 شمسی، دو نوع نظریه مرمت به وجود آمد: نوع اول، شامل حفاری بناهای قدیمی ، سوار کردن اجزا روی هم و فرم دادن به این بناها است و برای بازدید محققین ، به وجو آمده و مرمت علمی نامیده می شود.  نوع دوم، که در آن، مرمت کننده سعی دارد بخش هایی از بنا که از بین رفته و اصلا وجود نداشته را بسازد که مرمت آرتیستیک یا هنری نامیده می شود. بناها، با توجه به هدف شان از بازسازی به انواع معماری و مرمت نیاز دارند.  انواع مرمت های مورد استفاده  عبارتند از :

مرمت حفاظتی: هدف از این نوع مرمت، حفظ بنا است. 

بازسازی استحکامی : مرمت بنا به منظور مستحکم کردن بنا انجام می گیرد. مرمت تکمیلی یا الحاقی: بازسازی بنا به منظور تکمیل خود بنا و کاربرد آن صورت می گیرد.

مرمت تاریخی (باززنده سازی): در این نوع از مرمت، نوع بنا تعیین می کند که برای مرمت بنا باید از چه روشی مرمتی استفاده کرد.  

مرمت جامع: احتمال دارد که در این نوع از مرمت ، روش های مختلف مرمت به کار گرفته شود. علاوه بر این، عملکرد و احیای بنا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

 

تزیین درب ورودی حیاط، از اقتصادی‌ترین تا لوکس‌ترین ورودی!

طراحی درب ورودی حیاط برای شب

تزیین درب ورودی حیاط، از اقتصادی‌ترین تا لوکس‌ترین ورودی!

شاید تزئین درب حیاط به نظر شما ضروری نباشد! اما اولین چیزی که ناظر در نمای خانه شما می بیند، درب ورودی حیاط است. از اقتصادی ترین تا لوکس ترین دیزاین های ورودی را برایتان آورده ایم! شما می توانید یکی از این روش ها را انتخاب کنید یا چند روش را باهم ترکیب کنید.

رنگ درب ورودی حیاط

ساده ترین و ارزان ترین شیوه دیزاین ورودی، رنگ کردن درب حیاط است. رنگ کردن بیش تر برای درب های فلزی به کار می رود و علاوه بر زیبایی از آن در برابر عوامل محیطی مانند: رطوبت، محافظت می کند. پرطرفدارترین رنگ درب ورودی در ایران رنگ های تیره مانند مشکی و قهوه ای است. رنگ های تیره به خصوص رنگ مشکی قابلیت ترکیب با تمام رنگ ها را در نما دارد. رنگ های تیره شاید برای نماهای روشن انتخاب مناسبی باشند اما در نماهای تیره باعث گم شدن ورودی می شود.

می توانید از رنگ های روشن نیز استفاده کنید. رنگ های روشن، فضای وروردی را حتی اگر قدیمی باشد، نو و تازه جلوه گر می سازند. دقت کنید! نمی توانید هر رنگی را برای درب ورودیتان انتخاب کنید. باید رنگی را انتخاب کنید که متناسب با سایر درب های محله باشد. آبی روشن رنگیست که بیش تر از سایر رنگ ها در ایران می شود استفاده کرد.

استفاده از گیاهان در تزیین درب ورودی حیاط

برای تزئین ورودی حیاط با گیاهان، باید به موارد زیادی توجه کنید. یکی از این موارد داشتن امکان کاشت گیاه در ورودی  و توجه به آب و هوای منطقه سکونتتان است. اگر منطقه کاشت کوچکی در اختیار دارید، می توانید تنها در دو سمت ورودی دو کاج زینتی بکارید.

یکی از راه های دیزاین ورودی استفاده از فنس ها یا نرده های دکوراتیو است. این نرده ها قرار نیست نقش امنیتی یا مسدود کردن دید را داشته باشد! این نرده ها کوتاه هستند و فقط چشم بیننده را به سمت وروردی هدایت می کند. گل های زینتی کوتاه قد بهاری را جلوی فنس ها بکارید.

استفاده از بوته های کوتاه قد یا گیاهان شکل پذیر، مانند: شمشاد به جای نرده های کوتاه قد نیز مسیر ورودی را شاخص تر می کند. نوع سنگ فرش یا کفپوش انتخابی برای این مسیر هرچند کوتاه، بسیار مهم و بر جداسازی حریم ورودی از خیابان و کوچه موثر است.

تزیین درب ورودی برای شب

تمام آن چیزی که تا به حال به آن ها اشاره کردیم، برای زیبایی در روز بوده است. اگر می خواهید این زیبایی ها در شب هم خودنمایی کند، باید چاشنی نورپردازی را به ورودیتان اضافه کنید. البته نورپردازی ورودی امنیت ساختمان را هم بیش تر می کند!

اگر مقابل ورودیتان مسیری دارید، هرچند کوتاه، می توانید اطراف این مسیر را با چراغ های led زمینی نورپردازی کنید. این چراغ های led  توان کمی دارند و تنها نور ملایمی به محیط می دهند تا ایده یا مسیری را مشخص تر کنند. Led های زمینی نورهای متنوعی در رنگ های مختلف دارند که می توانید با توجه به رنگ ورودی و مصالح فضای ورودی، مناسب ترینش را انتخاب کنید. از به کار بردن led ها در نزدیکی درختان بپرهیزید!

اگر در اطراف ورودیتان دیوارهای کوتاه تزیینی دارید، می توانید از led های دیواری استفاده کنید. این چراغ ها در دیوار قرار می گیرند و مانند مورد قبل نور ملایمی به مسیر ورودیتان می بخشند.

 

استفاده از چراغ های پایه دار برای ورودی های کلاسیک مناسب تر است. پایه های کوتاه یا بلند به نوع ورودی و انتظار شما از این روشنایی ها بستگی دارد. سعی کنید به تعداد زیاد از آن ها استفاده نکنید.

منبع : تزیین درب ورودی حیاط، از اقتصادی‌ترین تا لوکس‌ترین ورودی!

 

آیا می توان برای باد کردن بادکنک از گاز نیتروژن استفاده کرد؟

استفاده از گاز نیتروژن در باد کردن بادکنک

آیا می توان برای باد کردن بادکنک از گاز نیتروژن استفاده کرد؟

گاز نیتروژن برای بادکنک گازی بی اثر با وزن مشابه وزن هوا است. می توان از گاز نیتروژن برای بادکنک استفاده نمود اما نباید از آن انتظار شناور شدن و معلق ماندن در هوا را داشت.

چه گاز هایی برای شناور کردن بادکنک مناسب اند ؟

خب گاز نیتروژن برای بادکنک که نمی تواند گاز شناور کننده ای برای بادکنک باشد. اما تمام گاز های دیگری که وزن کمتری نسبت به هوا دارند برای چنین کاری مناسب هستند. اگر وزن گازی داخل بادکنک را پر کرده است از وزن هوا کمتر باشد، نیرو های شناوری از طرف هوا به بادکنک وارد شده و آن را معلق می کنند. در انتهای این مطلب به گاز های شناور کننده ی بادکنک اشاره می کنیم. پیش از آن اجازه بدهید خواص نیتروژن را بررسی کنیم.

گاز نیتروژن

در این قسمت به این مساله می پردازیم که خواص گاز نیتروژن چیست ؟ نیتروژن با نماد N و عدد اتمی 7 در جدول تناوبی عناصر قرار دارد. نیتروژن گازی غیر فلزی، دو اتمی، بی اثر، بدون بو و رنگ و طعم است. درصد زیادی از جو اطراف زمین از نیتروژن تشکیل شده است.

کاربرد های گاز نیتروژن

مهمترین کاربرد نیتروژن، تولید آمونیاک است. از آمونیاک تولید شده برای تهیه کود های کشاورزی تقویت کننده و همچنین نیتریک اسید پایه مواد منفجره است. نیتروژن به دلیل بی اثر بودن در مخازن بزرگ برای نگهداری مواد و مایعات منفجره استفاده می شود.  اسید نیتریک تولید شده از گاز نیتروژن، برای سوخت موشک ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نیتروژن مایع

از نیتروژن مایع نیز به عنوان گاز خنک کننده برای انجماد مواد غذایی و همچنین حمل و نقل مواد غذایی و حتی اجساد و نمونه های آزمایشگاهی استفاده می شود.

نقش زیستی نیتروژن

نیتروژن در اسید های آمینه و پروتئین ها عنصری بنیادی است. به همین دلیل می توان نیتروژن را ماده ای حیاتی برای ادامه ی زندگی عنوان کرد. لوبیا یکی از گیاهانی است که نیتروژن را از هوا مستقیماً بازیافت می کندو باکتری هایی که اطراف ریشه ی گیاه لوبیا زندگی می کنند این نقش را بر عهده دارند و سبب تثبیت نیتروژن می شوند. کاشتن گیاهانی مثل لوبیا سبب غنی شدن خاک می شود.

هیدروژن، هلیوم، متان و هوای داغ

هیدروژن، هلیوم، متان و هوای داغ، گاز هایی هستند که از هوا سبک ترند و می توانند شناوری ایجاد کنند. در این بین گاز هیدروژن بسیار آتشگیر و خطرناک است. به همین دلیل با وجود وزن کم و قیمت ارزان ترجیحاً نباید برای پر کردن بادکنک و بالن از آن استفاده شود. هوای داغ نیز بیشتر برای پر کردن بالن های تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد و در مورد بادکنک منجر به ترکیدن آن می شود.

هلیوم بهترین گاز برای پر کردن بادکنک های شناور برای استفاده در مجالس است و گاز نیتروژن برای بادکنک در این کاربرد مناسب نیست.

منبع : آیا می توان برای باد کردن بادکنک از گاز نیتروژن استفاده کرد؟

شهر یزد و شاخصه های معماری آن

Image result for ‫شهر یزد و شاخصه های معماری آن‬‎


تاریخچه شهر یزد

یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان همچنین تنها شهر ایرانی می باشد که به ثبت جهانی رسیده است. بعضی از منابع؛ بنای اولیه و معماری قدیمی یزد را به زمان ضحاک و برخی به دوران اسکندر مقدونی، شهرستان میبد را به سلیمان نبی و ابرکوه را به ابراهیم پیامبر نسبت داده ‌اند. این قدمت، بیانگر پیشینیه تاریخی و فرهنگی سرزمین و مردمانش می باشد.

شهر یزد را نه تنها همه ایرانیان بلکه ساکنین دیگر کشورها هم می شناسند. شهری با قدمتی کهن که به واسطه بافت تاریخی باارزش و ثبت شده آن در جهان شناخته است. . بناهای بسیاری در شهر یزد وجود دارد که بازدید از آنها در نگاه اول تفاوتی با دیگر بناهای تاریخی ایران ندارد. اما اگر بدانید که به بلندترین بادگیر جهان نگاه می کنید یا تنهاترین آب انبار شش بادگیر جهان را می بینید شاید کمی در وقتی که می گذارید تجدیدنظر کنید. به نوعی می توان به این بناها لقب رکوردهای معماری شهر یزد را داد.

معماری منحصربه فرد خانه های سنتی یزد از شاخص ترین نمونه ‌های معماری خاص اقلیم‌ های گرم و خشک جهان است که علاوه بر زیبایی، با نیازها و شرایط اقلیمی و فرهنگی مردم منطقه نیز متناسب و سازگار می باشد. معمولا محله ها، متراکم با ساختمان های فراوان ساخته می شدند تا بیشترین سایه‌ ممکن را بر سطوح خارجی خانه ها به وجود بیاورند و رهگذران گذرها و کوچه‌ها نیز از سایه آن بهره مند شوند.

کوچه آشتی کنان

کوچه های آشتی کنان، کوچه هایی تنگ و باریک است که 2 نفر به سختی می توانند از آن رد شوند. دلیل ساخت این کوچه ها این بوده است که آنقدر آن را تنگ بسازند تا مردمی که رد می شده اند، به هم برخورد کنند و این برخورد باعث نزدیکی و صمیمت بین آنها شود. وچه هایی که اکثرا در محله تاریخی فهادان قرار گرفته و به یکدیگر راه دارد و به اندازه ای به هم پیچ می خورد تا یک شبکه بزرگ از کوچه های متصل را بسازند.

خانه ها و کوچه پس کوچه های شهر یزد حکایت از معماری هایی با زیبایی منحصربفرد و اصیل دارد که شاید در این سال ها کمی تغییر کرده است اما هنوز هم می توان در آن رنگ و بوی بناهای خشتی و گلی را دید و حس کرد.

در خصوص کوچه های آشتی کنان گفته می شود 2 نفری که با هم قهر بوده اند، خیلی اتفاقی از این کوچه در جهت مخالف هم رد می شوند و وقتی سعی می کنند تا خودشان را به نحوی از کوچه رد کنند، به هم گیر می کنند و این وضعیت، لبخند دوطرف را به دنبال دارد و بین آنها آشتی بوجود می آید.

بادگیرها

اولین بادگیر ها در تاریخ جهان در منطقه یزد خودنمایی کردند، سیستم کاری بادگیرها به این نحو است که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می کشند و با تشت های آبی که درون آنها تعویه شده ، هوا را خنک و سبک می کنند و به داخل خانه هدایت می کنند. بادگیر، یک روش ابداعی ایرانی برای ایجاد فضای خنک در داخل منازل گرم کویری است . این دستگاه تهویه مطبوع ، سالیان درازی از روزگاران دور ، فضای زندگی مردم ایران را قابل تحمل کرده است . بادگیرها معمولاً برجکهای کوچکی به صورت چهارضلعی یا چند ضلعی های منظم هستند که ساختار مثلث در آنها به هیچ وجه دیده نمی شود.

ساباط ها

ساباط در لغت به معنای راهرو، دالان و سقفی است که بر روی کوچه ها و معابر ساخته می شود.یکی از ویژگیهای بارز شهرسازی محله های قدیم یزد، کوچه ها و گذرهای سرپوشیده آن هستند که به آنها “ساباط” گفته می شود. هدف از طراحی و اجرای ساباط این است که انسان گرمازده کویر را دمی در زیر سایه خود، از تابش خورشید در امان نگهدارد. ساباط وسیله ای در تقابل با وزش بادهای موسمی نیز هست. معمولا پشت بام ساباطها مورد استفاده واحدهای همجوار قرار می گیرد که در برخی از آنها به صورت اتاقی مشرف به کوچه جلوه گر می شود.

آب انبارها

یکی از عمده ترین مصالح سنتی  ساخت آب انبار در کنار آجر «دیمه»است که از آهک و خاکستر و ماسه بادی و… تشکیل  شده است.این ملات ضمن آب بندی بنا از فاسدشدن آب نیز جلوگیری می کند.آب انبارها  معمولا از چهار عنصر اصلیخزینه،گنبد،پاشیر و بادگیر تشکیل شده اند.

باغ ها

دراستان یزد علیرغم کویری بودن و مشکل کم آبی ،باغهایی پدید آمده که نشانه ی ذوق و خلاقیت کشاورزان و معماران یزدی است.در معماری منظر این باغ ها نبوغ خاصی نهفته است.در اهمیت باغ های تاریخی یزد همین بس که در استان کویری یزد دو باغ تاریخی دولت آباد و پهلوان پور مهریز در فهرست جهانی – یونسکو به ثبت رسیده است.

تعدادبادگیرها با توجه به شرایط محیط اب و هوایی منطقه و نوع عملکرد ،ازیک تاهفت متفاوت است.به عنوان مثال آب انبار مریم آباد (امامزاده شنبه)دارای یک بادگیر آب انبار شش بادگیری یزد دارای شش بادگیر و آب انبار عصر آباد دارای هفت بادگیر است.

مصالح ساختمانی چه کاربردی در صنعت معماری دارد؟

کاربردهای مصالح ساختمانی در صنعت معماری چیست؟

پیش از پرداختن به کاربرد مصالح ساختمانی در معماری کمی راجع به معماری صحبت می کنیم. معماری در واقع هنر طراحی ساختمان هاست. معماران قادرند ساختمان ها را در اشکال و اندازه های مختلف از ساختمان های یک طبقه گرفته تا آسمان خراش طراحی کنند. البته ترکیبی از شکل و کارایی همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا ساختمان علاوه بر زیبایی باید ایمنی مناسبی نیز داشته باشد.

چرا ساختمان ها متفاوت به نظر  می رسند ؟

نحوه ساخت یک ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. هدف آن، سبک معماری و کاربرد مصالح ساختمانی در معماری و فناوری موجود از جمله این عوامل هستند. برای مثال ساختمان های داخلی دفاتر شرکت ها و معماری اماکن مقدس هر کدام نیازمند توجه به ویژگی های خاص و نیازمند استفاده از مصالح مخصوص به خود هستند.

یکی از معابد بزرگ در دنیا با گنجایش ۴۰ هزار نفر طراحی شده بود. ساختاین معبد در قرن ۱۴ آغاز شده و تا قرن ۱۹ ادامه داشت.

معماری پایدار چیست ؟

ساختمان های پایدار ساختمان هایی هستند که هم سو با حفظ محیط زیست ساخته می شوند. کاربرد مصالح ساختمانی در معماری می تواند به گونه ای باشد که در استفاده از انرژی و منابع بهینه سازی گردد. ساختمان های ساخته شده با مواد تجدید پذیر، رنگ های غیر سمی، پانل های خورشیدی، عایق خوب و حتی دستشویی هایی که از آب کمتر استفاده کنند، در این دسته جای می گیرند.

معماران چگونه کار می کنند ؟

معماران از هنر طراحی، از نقشه های دقیق فنی و برنامه های کامپیوتری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. سپس مهندسان نقشه ها و مدل ها را بررسی می کنند تا از صحت و دقت ساخت و ساز مطمئن شوند. در کنار آن قیمت مصالح ساختمانی برای بهینه سازی هزینه ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

معماری کلاسیک چیست ؟

معماری یونانی ها و رومی های باستان که بر اساس توازن و هماهنگی بوده است به عنوان معماری  کلاسیک در دنیا شناخته می شود. معماری کلاسیک تاثیر زیادی در تاریخچه ی معماری غربی دارد. برخی از معماران مدرن نیز در دنیای امروز از عناصر معماری کلاسیک استفاده می کنند.

معماران از چه موادی استفاده می کنند ؟

مواد و مصالحی که در اختیار معماران و مهندسان قرار می گیرد مستقیماً می تواند بر کیفیت و شکل ساختمان ها اثر گذار باشد. برای مثال در قدیم ارتفاع ساختمان ها به دلیل عدم تامین امنیت نمی توانست از ارتفاع مشخصی بلندتر ساخته شود. اما به لطف مصالح جدید ممکن شد.

مصالح سنتی در ساختمان سازی شامل سنگ، چوب، آجر و بتن است. با این حال با پیشرفت فناوری همواره مواد جدیدی با مدل های جدید تولید می شوند. برای مثال آجر فشاری را نمونه ای از دسته بندی آجر نام برد و همچنین آجر ده سوراخ نیز انواع آجر هستند. فولاد، شیشه، پشم شیشه، پلاستیک و بسیاری مواد دیگر از جمله کاربرد مصالح ساختمانی در معماری هستند.

منبع : مصالح ساختمانی چه کاربردی در صنعت معماری دارد؟