صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

مقاومت فشاری بتن چیست؟

آیا مقاومت فشاری بتن مهم ترین خصوصیت آن است ؟

بله  معمولا  مقاومت فشاری بتن به عنوان مهم ترین خاصیت بتن در نظر گرفته می شود. اگرچه ممکن است، در  برخی از حالت های اجرایی، سایر مشخصات بتن از قبیل دوام ، نفوذ ناپذیری و پایداری حجمی اهمیت بیش تری داشته باشند. با این وجود مقاومت معمولا یک تصویر کلی از کیفیت بتن ارائه می دهد . دلیل این امر ارتباط مستقیم مقاومت با ساختار خمیر سیمان می باشد . برای کسب اطلاعات بیش تر درباره ساختار بتن و سیمان به لینک بتن چیست مراجعه کنید.

مقاومت فشاری چیست ؟

مقاومت فشاری مواد و مصالح ساختمانی در واقع توانایی تحمل بار وارده بر سطحشان بدون ایجاد هرگونه ترک و یا انحنا است. مقاومت فشاری بتن در ساخت و ساز های معمول از ۱۵ تا ۳۰ مگاپاسکال متغییر است و در ساخت و ساز های صنعتی و تجاری مقاومت های بالا تر نیز استفاده می شود.

مقاومت فشاری بتن نشان دهنده چیست ؟

مقاومت فشاری بتن نشان دهنده چیست ؟

مقاومت فشاری بتن به عنوان معیار پذیرش در نظر گرفته می شود. اگرچه عددی که از آزمایش ها به عنوان مقاومت فشاری به دست می آید؛ مقاومت واقعی بتن در سازه نمی باشد و تنها معیاری از کیفیت آن است؛ اما به دلیل راحتی اندازه گیری آن همواره به عنوان یک الزام مشخص می شود. بنابراین تعیین مقاومت یک راه ساده برای تطبیق بتن با مشخصات فنی و ملزومات قراردادی آن است.

آیا مقاومت فشاری بتن با دیگر خصوصیات بتن ارتباطی دارد ؟

علاوه بر موارد گفته شده ، دلایل دیگری نیز برای اهمیت دادن به مقاومت فشاری بتن وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ارتباط بسیاری از خصوصیات بتن به مقاومت فشاری اشاره کرد . این خصوصیات عبارت از چگالی ، نفوذناپذیری ، دوام ، پایداری در برابر سایش ، پایداری در برابر ضربه ، مقاومت کششی، پایداری در برابر سولفات ها و … می باشند ، اما الزاما جمع شدگی و خزش را شامل نمی شود. البته نباید گفت که این خصوصیات تابعی از مقاومت فشاری هستند ؛ بلکه نکته در اینجاست که عموما بتن با مقاومت بالاتر دارای خصوصیات مطلوب تری است .

مقاومت فشاری بتن به چه دلیل حائز اهمیت است ؟

مقاومت فشاری بتن به چه دلیل حائز اهمیت است ؟

بتن به خوبی می تواند در برابر بارهای فشاری مقاومت کند و به همین دلیل است که برای ستون ها، سد ها، پی ها، تونل ها و به طور کلی بخش عمده ای از ساخت و ساز ها مناسب است. مقاومت فشاری بتن به طور کلی معیار پذیرفته شده ای برای دستیابی به چگونگی عملکرد مخلوط بتن می باشد. در نظر گرفتن این جنبه از بتن از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تعیین می کند که آیا بتن در برابر بار های طراحی به خوبی عمل می کند و یا نه ! بدین ترتیب مشخص می شود که آیا مخلوط بتن برای تامین اقتضاعات پروژه مورد نظر مناسب است یا نه !

عوامل موثر بر مقاومت فشاری بتن چیست ؟

مشخص شده است که مقاومت فشاری بتن و همین طور دوام و تغییرات حجم بتن سخت شده تا آن اندازه که به ساختار فیزیکی محصولات هیدراسیون سیمان و نسبت های حجمی آن ها بستگی دارد، به ترکیبات شیمیایی وابسته نیست. در این بین حضور شکاف های مویی، ناپیوستگی ها و منافذ خالی اهمیت ویژه ای دارند و درک تاثیر آن ها بر مقاومت مستلزم ملاحظه مکانیک های شکست بتن تحت تنش است.

پارامتر تخلخل چه اهمیتی بر مقاومت فشاری بتن دارد؟

پارامتر تخلخل چه اهمیتی بر مقاومت فشاری بتن دارد؟

پارامتر تخلخل چه اهمیتی بر مقاومت فشاری بتن دارد؟

تخلخل به معنی حجم نسبی حفره ها یا فضا های خالی در خمیر سیمان می باشد. حفره ها و فضا های خالی را می توان به عنوان منشا ضعف مقاومت بتن در نظر گرفت. برای مثال در بتن اسفنجی که در واقع فوم هوادهی شده می باشد درصد تخلخل بالاست و به دنبال آن مقاومت فشاری کم می باشد. سایر منابع ضعف نیز بر خاسته از مصالح سنگی هستند که علاوه بر اینکه خود حاوی ترک می باشند، سبب ریز ترک خوردگی در منطقه حدفاصل با خمیر سیمان نیز می شوند.

تخلخل مصالح سنگی

بدیهی است که مقاومت فشاری بتن نمی تواند بسیار بیش تر از مقاومت بخش عمده مصالح سنگی درون آن باشد  اگرچه تعیین پایداری در برابر خرد شدن خود مصالح سنگی نیز آسان نیست، اما قطعا تعداد کمی سنگدانه ضعیف در بتن وجود دارد و فضا های خالی را نیز می توان به عنوان ذرات مصالح سنگی با مقاومت صفر در نظر گرفت.

مصالح سنگی نامطلوب منجر به تولید بتن ضعیف می شود ؟

مصالح سنگی نامطلوب منجر به تولید بتن ضعیف می شود ؟

مصالح سنگی نامطلوب منجر به تولید بتن ضعیف می شود ؟

عملکرد مصالح سنگی در بتن به معنای تجربه قبلی استفاده از مصالح سنگی معین، یا استفاده آزمایشی از مصالح سنگی در مخلوط بتن با مقاومت مشخص است که مناسب بودن مصالح سنگی آن قبلا ثابت شده است. بدین منظور پارامتر هایی از قبیل ارزش شکستگی مصالح سنگی (ACV)، ارزش ریزی و پایداری در برابر خرد شدن از اهمیت برخوردارند. همچنین باید در نظر داشت که فاکتور مصالح سنگی  در بتن هایی از قبیل واش بتن تاثیر قابل توجهی دارند .

مهم ترین فاکتور های تاثیر گذار بر مقاومت فشاری بتن کدام است ؟

متاسفانه از آنجا که تعیین تخلخل خمیر سیمان هیدراته شده و ریز ترک خوردگی مشکل است، متوسل شدن به مطالعه تجربی عوامل موثر بر مقاومت فشاری بتن الزامی است. در حقیقت مشاهده شده است که عامل اصلی نسبت آب به سیمان است و سایر خواص مخلوط از اهمیت ثانویه برخوردارند. البته باید در نظر داشت که درجه تراکم، سن، دما، فرایند بتن ریزی، ویبراسیون، نگهداری نیز بر مقاومت اثرگذار می باشند.

مقاومت فشاری بتن را چگونه تعیین می کنند ؟

مقاومت فشاری بتن را با استفاده از آزمایش مقاومت فشاری بر روی نمونه های مکعبی و یا استوانه ای بتن تعیین می کنند. این آزمایش مطابق استاندارد ASTM C 39/C39M باید انجام شود. در این آزمایش نمونه های استاندارد در ماشین مخصوصی قرار داده می شوند و با نرخ مشخصی به آن ها تنش وارد می شود. حداکثر بار ثبت شده تقسیم بر سطح مقطع عرضی نمونه مقاومت فشاری را ارائه می دهد.

منبع: مقاومت فشاری بتن چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.