صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

آشنایی با مراحل بتن ریزی

مراحل بتن ریزی در صنعت ساخت و ساز



بتن چیست ؟ و بتن ریزی چه مراحلی دارد ؟ بتن یکی از مصالح ساختمانی است که مخلوطی از سیمان، سنگدانه ( ریزدانه ها و درشت دانه ها ) ، آب و مقداری مواد افزودنی به نسبت های مورد نیاز می باشد.

اهمیت بتن ریزی

بتن ریزی یکی از مهم ترین پروسه ها برای هر گونه فعالیت ساخت و ساز می باشد. پیمانکاران و سازندگان ساختمان پول زیادی را برای عملیات بتن ریزی در مقایسه با دیگر فعالیت های عمرانی هزینه می کنند.

مراحل بتن ریزی

مراحل بتن ریزی

مراحل بتن ریزی

 

در زیر به عمده مراحل بتن ریزی اشاره می کنیم:

 ۱. دسته بندی ( بچینگ )

به فرایند اندازه گیری مواد مختلف مورد استفاده در بتن از جمله سیمان، درشت دانه، ماسه، آب و … برای ساختن بتن مورد نظر؛ دسته بندی می گویند. دسته بندی به دو صورت می تواند انجام شود: دسته بندی حجمی، دسته بندی وزنی

در دسته بندی حجمی کمیت اندازه گیری مواد بتن حجم است و در دسته بندی وزنی این کمیت وزن می باشد.

 ۲.اختلاط بتن

اختلاط بتن

در این فرایند همه مواد بتن که به نسبت های مورد نیاز دسته بندی شده است؛ تا زمانی که به رنگ و بافت یکنواخت و یکدست برسند، با یکدیگر مخلوط می شوند. مخلوط کردن با دست و ماشین های میکسر دو روش مختلف برای این مرحله اند.

نکته :

برای دستیابی به بهترین کیفیت، باید مواد در ابتدا در شرایط خشک و سپس در شرایط مرطوب با یکدیگر مخلوط شوند.

 ۴. حمل بتن

هنگامی که مرحله مخلوط کردن  بتن به درستی انجام شد؛ باید بتن تازه به سایت ساخت و ساز برده شود. به این مرحله حمل و نقل گویند. بعد از آن بتن بر روی قالب ها و در جای درست خود ریخته می شود. دو روش انتقال بتن:

  1. حمل و نقل دستی
  2. حمل و نقل مکانیکی

 ۵. آرماتوربندی

آرماتوربندی

میلگردها و خاموت ها و … باید مطابق نقشه های طراحی تیر و ستون ساختمان جاگذاری شوند و از هرگونه آلودگی از قبیل روغن پاک شوند. باید دقت شود که میلگرد گذاری اشتباه می تواند سبب خرابی های سازه ای شود و کل فرایند پر هزینه بتن ریزی را ناکارآمد کند.

 ۶. ساخت و نصب قالب ها

قالب ها باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند در برابر بارهای ساخت و ساز که در طی پروسه بتن ریزی به آن ها وارد می شوند؛ از جمله وزن بتن تازه، وزن کارگران و اپراتور ها و وزن ماشین آلات مورد استفاده مقاومت کنند. مواد مختلفی از جمله چوب، فولاد و آلومینیوم می توانند برای قالب ها استفاده شوند.

 ۷. ریختن بتن

ریختن بتن

ریختن بتن

این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است و باید چندین نکته را در طی فرایند بتن ریزی رعایت کرد:

  1. بتن باید در نزدیک ترین مکان ممکن به موقعیت نهایی آن ریخته شود تا از جداشدگی آن جلوگیری شود.
  2. از پخش کردن و حرکت بتن به صورت افقی باید جلوگیری شود.
  3. بتن باید در لایه های یکنواخت ریخته شود و از انباشتن آن در کپه های بزرگ یا لایه های شیب دار اجتناب شود.

 ۸. تراکم و تحکیم و پرداخت سطح

در مرحله تراکم ، حباب های هوا از بتن تازه و ریخته شده حذف می شوند. دلیل این کار این است که مقاومت نهایی بتن را با تقویت چسبندگی بین بتن و میلگرد ها افزایش دهیم. برای این مرحله از ویبراتورهای داخلی و خارجی مختلفی استفاده می شود. هر لایه بتن ریزی شده باید پیش از ریختن لایه بعدی کاملا متراکم شود و لایه های بعدی باید در حالی ریخته شوند که لایه های زیرین هنوز حالت پلاستیک دارد، به طوری که ساخت یکپارچه حاصل شود.

نگهداری بتن

نگهداری مرحله ای است که در آن باید بتن رطوبت خود را برای مدت زمان مشخصی نگه دارد که واکنش هیدراسیون آن کامل شود. این دوره برای بتن های مختلف با خصوصیات مختلف، متفاوت است؛ اما برای بتن معمولی حدودا ۸ روز به طول می انجامد.

منبع: https://bit.ly/2K67nDt