صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

علت کمبود گاز هلیوم در دنیا چیست؟

چرا در دنیا کمبود هلیوم وجود دارد ؟

کپسول هلیوم و گاز هلیوم در دنیا

برای پاسخ به این سوال که مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا چیست ؟ کپسول گاز هلیوم و گاز هلیوم برای مصارف بسیار زیادی غیر از پر کردن بادکنک های تزئیناتی مورد استفاده قرار می گیرد. از این گاز ارزشمند در دستگاه MRI، تولید ویفر، جوشکاری و غیره استفادهای زیادی می شود و همین کاربردهای مهم و فراوان باعث کمبود گاز هلیوم در جهان و افزایش قیمت آن نسبت به قبل شده است. گاز هلیوم نقطه ی ذوب و همچنین نقطه ی جوش نزدیک به صفر مطلق دارد. دانشمندان به همین علت از آن در خنک کاری، شتاب دهنده ها، جوشکاری قوس الکتریکی و تولید ویفرهای سیلیکونی استفاده می کنند. مهم ترین تاثیر کمبود هلیوم و افزایش قیمت آن در استفاده از آن در دستگاه های ام آر آی مشهود است که متاسفانه قادر است بیمارستان ها و بیماران را دچار دردسر نماید.

نقاط غنی از گاز هلیوم

گرچه هلیوم دومین عنصر از نظر فراوانی در کل دنیاست. اما باید دانست که بیشترین مقدار آن از جو کره ی زمین فرار کرده و به فضا وارد می شود. در نتیجه میزان زیادی از هلیوم در دسترس ما قرار نخواهد گرفت. باید دانست هلیومی که  در صنعت کاربردهای فراوانی دارند. یکی از محصولات جانبی گاز طبیعی می باشد. باید گفت که پایتخت و مرکز تولید گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا تگزاس است. این گاز در کشورهای دیگر نیز تولید می شود. اما میزان غلظت گاز هلیوم در منابع تگزاس بسیار بیشتر می باشد.

آمریکا 75% از گاز هلیوم دنیا را تولید می کند

امروزه آمریکا 75% گاز هلیوم جهان را تولید می کند و نیمی از این مقدار و یا 30% از هلیوم نیاز جهان امروز از سوی فدرال هلیوم ایالات متحده تامین می شود. با این وجود ذخایر آمریکا هم در خطر و رو به اتمام هستند. تحقیقات نشان داده است که بین 10 تا 12میلیارد فوت مکعب گاز هلیوم که قابل استخراج بوده است از سال 2014 باقی مانده است.

دغدغه ی اتمام هلیوم در علم طب

یکی از مهمترین مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا مربوط به نقش هلیوم در پزشکی می شود. اتمام ذخایر هلیوم در دنیا بیشترین تاثیر را در زمینه مراقبت های پزشکی و درمانی و همچنین تحقیقات علمی خواهد داشت. در نتیجه اهمیت این کمبود در علم طب برای افراد زیادی دغدغه آفرین شده است. به عنوان مثال نبود هلیوم کارایی ها ام آر آی را محدود می کند. هلیوم برای دستگاه ام آر آی یک عنصر حیاتی است. زیرا آهنربای این دستگاه باید روی دمای 4.2 درجه کلوین قرار بگیرد و تنها هلیوم می تواند آن را به صورت چشمگیری خنک نماید. می دانیم که در بخش پزشکی درمانی استفاده از دستگاه های ام آر آی توانسته به پزشکان کمک های فراوانی نماید تا نسبت به تشخیص نوع بیماری در افراد دقیق تر عمل نمایند. در نیتحه خبر اتمام هلیوم برای همه ی افراد جزء خبرهای ناگوار محسوب خواهد شد.

دلیل عدم استفاده از هلیوم در برخی از رشته های علمی

رشته های علمی فراوانی ممکن است به حجم زیادی از هلیوم نیاز نداشته باشند و استفاده از آن بتواند مفید واقع شود. اما قیمت زیاد هلیوم در بیشتر مواقع باعث می شود که در انجام خیلی از تحقیقات علمی از استفاده از هلیوم صرف نظر شود .

از بادکنک های هلیومی در جشن های خود استفاده نکنید

با توجه به مطالب توضیح داده شده در بالا باید توجه داشت که هر زمانی که قصد دارید مجالس خود را با بادکنک های هلیومی بیارایید، قدر هر کپسول گاز هلیوم که در اختیار شماست را بدانید. در این مقاله ما سعی داریم که میزان ارزش بالای کپسول گاز هلیوم در دنیا را خوانندگان متذکر شویم و اعلام داریم که این عنصر ازرشمند رو به اتمام است. لازم است راه حل هایی برای حفظ آن اندیشید .

دومین تامین کننده ی هلیوم جهان کدام کشور است؟

قطر به عنوان دومین تامین کننده ی هلیوم در کل جهان شناخته شده است که دارای مقادیر زیادی از منابع هلیوم را بوده است. اما قطع روابط دیپلماتیکی و همچنین اقتصادی قطر با عربستان سعودی، امارات و بحرین سبب شد که دو مرکز بزرگ ذخیره سازی هلیوم در قطر تعطیل شوند و دیگر فعالیت نکنند. این موضوع توانست نگرانی ها و دغدغه های فراوانی برای افراد در صنایع وابسته به هلیوم به وجود آورد.

آیا هلیوم می تواند توسط انسان ساخته شود ؟

این موضوع که هلیوم در حال اتمام است با توجه به مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا برای ما این سوال را به وجود می آورد که آیا گاز هلیوم طبیعی است یا توسط بشریت ساخته می شود؟ باید در پاسخ به این سوال حیاتی و جنجال برانگیز باید گفت که متاسفانه هیچ راه شیمیایی برای تولید هلیوم وجود ندارد و تمامی تجهیزات  مورد نیاز برای داشتن هلیوم از پوسیدگی رادیواکتیوی به صورت آهسته در سنگ ها صورت می گیرد که هزینه ی این کار به مراتب بالا تر از استخراج هلیوم به صورت معمول می باشد. اختلاف هزینه ها در این مورد در حدی است که استفاده از این تجهیزات برای افراد این صنعت محدودیت آفرین شده است.

استفاده ی ناسا از هلیوم

از دیگر مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا می توان گفت که ناسا از هلیوم به عنوان یک تمیز کننده ی سوختی در موشک های خود استفاده می کند. در نتیجه اتمام هلیوم می تواند بر ناسا نیز تاثیر گذارد. خبر اتمام هلیوم توانست ناسا را نیز به فکر فرو برد چرا که جایگزینی هلیوم در این موشک های با هر عنصر دیگری نمی تواند مفید واقع شود .

آیا هلیوم ارزان است ؟

بسیاری از افراد می پندارند که هلیوم بسیار ارزان می باشد در نتیجه نیازی نیست که در مصرف آن صرفه جویی کرد. پروفسور Robert Richardsonدر این زمینه هشدار داده است که گازها را به هیچ وجه نمی توان جز عناصر ارزان در نظر گرفت چرا که هزینه ی تجهیزات استفاده از این گاز ها زیاد و وصف نشدنی است.

هشدار در خصوص اتمام هلیوم طی 25 تا 30 سال آینده

متخصصین مدت هاست به ما هشدار داده اند که هلیوم در حال اتمام است، آنها تخمین زده اند که در بازه ی زمانی بین 25 تا 30 سال آینده بیمارستان ها با فاجعه هایی در خصوص اسکنرهای دستگاه های ام آر آی برخواهند خورد. دلیل این اتفاق ناگوار این است که در این دستگاه ها از گازهای مایع به عنوان یک عامل خنک کننده استفاده می شود که بدون شک این مورد از مهمترین مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا می باشد.

آیا می توان قیمت ارزان هلیوم را نکته  ای مثبت در نظر گرفت؟

در جواب به این سوال باید گفت خیر. بسیاری از افراد بر این باورند که ارزانی قیمت هلیوم سبب شده است که ذخایر هلیوم زودتر رو به اتمام روند. این در حالی است که اهمیت هلیوم تقریبا از جنگ جهانی دوم برای همگان آشکار شده است. نظریه وجود دارد که معتقد است اگر قیمت هلیوم از آنچه تا به امروز بوده است بیشتر بود این احتمال وجود داشت که امروزه ذخایر بیشتری از هلیوم را در اختیار  داشته باشیم .

نگرانی کمبود هلیوم برای غواصان

کمبود هلیوم برای افرادی که در اعماق دریا و اقیانوس ها غواصی می کنند، می تواند خبر ناگواری باشد. چرا که این افراد در اعماق اقیانوس ها و دریاها  که تحت فشار زیادی هستند از ترکیب هلیوم، اکسیژن و نیتروژن استفاده می کنند، تا بتواند در اعماق آب تنفس نمایند. چرا که تنفس کردن هوای معمولی تحت فشار زیاد و غیر معقول در این اعماق می تواند برای غواصان مشکل ساز باشد. از آنجایی که استفاده ی هلیوم برای غواصان یکی از پر اهمیت ترین مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا شناخته شده است به همین جهت اهمیت اتمام ذخایر هلیومی برای این افراد دغدغه آفرین خواهد شد.

جایگزینی هیدروژن برای پر کردن کشتی غول آسای هوایی زپلین

محدودیت صادارات هلیوم توسط ایالت متحده ی امریکا به کشورهای دیگر سبب شد که کشور آلمان کشتی هوایی غول آسای خود ( زپلین) را به جای پر کردن با هلیوم با گاز قابل اشتعال هیدروژن پر نماید.

اتمام ذخایر هلیوم باید جدی گرفته شود

افراد زیادی بر این باورند که نام هلیوم را باید وارد لیست عناصر در حال اتمام جهان قرار داد. برای این گاز باید نگران بود و از آنجا که این عنصر تجدید ناپذیر است به خبر اتمام آن باید اهمیت فراوان داد. باید دانست که استفاده از هلیوم تنها به بادکنک های کیتی موجود در منزل شما و بادکنک های مورد استفاده در جشن ها و مهمانی ها محدود نمی شود. استفاده از آن در دنیای پزشکی و به عنوان یک عامل سرد کننده در برخی از دستگاه ها می تواند تنها قسمتی کوچکی از فواید و کاربردهای هلیوم در زندگی امروز بشر باشد.

هزینه ی در دست داشتن تجهیزاتی که می تواند ما را به هلیوم برساند چگونه است؟

برخی از محققین بر این باورند که هلیوم با پوسیدگی مداوم رادیو اکتیوها در خصوص اورانیوم طبیعی و دیگر رادیو ایزوتوپ ها می توانند به ایجاد و هلیوم بی انجامد. هرچند که این پروسه بسیار آرام صورت می گیرد و نیازمند زمان زیادی ست و این امر می تواند خبر خوبی در این زمینه باشد. اما خبر بد اینجاست که دستگاه ها و تجهیزاتی که به ما اجازه می دهند به این هلیوم دست پیدا نماییم بسیار پر هزینه می باشند. لازم به ذکر است که نه تنها این تجهیزات هزینه های گزافی برای ما خواهند داشت، بلکه استفاده از تکنولوژی ها به منظور بهره برداری هلیوم از این طریق نیز بسیار هزینه ساز و نامعقول خواهد بود .

آیا استخراج هلیوم از سیاره های اطراف زمین امکان پذیر است؟

کمبود هلیوم سبب شده است که بشر به فکر استخراج این گاز از سیاره های نزدیک به کره ی زمین بیافتد. با اینکه هلیوم دومین عنصر به وفور یافت شده در کل جهان است، اما باید دانست استخراج هلیوم از سیاره های دیگر که در اطراف کره ی زمین وجود دارند بسیار مشکل خواهد بود. چرا که در این سیارات اعمال نشدن نیروی گرانش بر هلیوم می تواند سبب فرار هلیوم شود.

تمایل افراد برای تغییر صدا با استفاده از گاز هلیوم در مهمانی ها و جشن ها

در سال های اخیر در جشن ها و مهمانی ها افراد تمایل به استفاده از بادکنک های هلیومی داشته اند و جالب اینجاست که لذت بردن از این بادکنک ها محدودیت سنی خاصی ندارد. برخلاف آنچه به نظر معقول می آید افراد بزرگسال نیز تمایل به استفاده از این بادکنک ها دارند. این بادکنک ها علاوه بر این توانسته اند سرگرمی دیگری برای افراد به وجود آورند و افراد سال هاست که در مهمانی های خود با تنفس کردن گاز این بادکنک ها صدای خود را به صورت خنده داری تغییر داده و این عمل را عملی جالب می دانند. باید گفت که اگر همین افراد ضررهایی که ورود این گاز به بدن انسان وارد میکند را بدانند هرگز اقدام به این عمل نخواهند کرد. این عمل حتی می تواند منجر به مرگ افراد شود در نتیجه اگر شما هم جزء افرادی بودید که این کار را انجام می دادید از این پس هشدار ما در خصوص سلامتی خود در این زمینه را جدی گرفته و حتی به افراد دیگر نیز در این زمینه هشدار دهید.

آیا می توان جایگزینی برای هلیوم یافت؟

هلیوم دارای خواص منحصر به فردی است که محققان و دانشمندان بر این باورند که در اکثر مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا  نمی توان جایگزینی برای آن در نظر گرفت. یکی از این خواص این است که هیچ عنصر دیگری به اندازه ی هلیوم نمی تواند سرد شود و جالب اینجاست که این سرد شدن در حالتی اتفاق می افتد که انجماد صورت نمی گیرد. سرد کردن هلیوم تا 4 درجه ی کلوین می تواند هلیوم مایع را حاصل شود.

آیا جایگزینی مناسب برای هلیوم در ام آر آی وجود دارد؟

استفاده از هلیوم  به عنوان یک خنک کننده در آهنربای ابر رساناها توانسته سبب شود که از هلیوم در دستگاه های ام آر آی استفاده های فراوانی شود. بی شک تا به امروز جایگزینی که بتواند تمام آنچه هلیوم برای ما به ارمغان می آورد یافت نشده است. لذا نگرانی افرادی که در علم طب در حال خدمت به مردم هستند در خصوص اتمام ذخایر هلیوم قابل درک می باشد.

منبع : علت کمبود گاز هلیوم در دنیا چیست؟

آشنایی با سبک و معماری گوتیک

Image result for ‫معماری گوتیک‬‎

فاصله زمانی بین قرن دوازدهم تا اوایل قرن شانزدهم را اصطلاحاً هنر گوتیک می نامند. در سده هفدهم این سبک را با لحنی تحقیر آمیز به گوت ها یکی از اقوام بربر اروپایی نسبت دادند. هنر گوتیک از فرانسه آغاز شد و به انگلستان، اسپانیا و آلمان راه یافت. این دوران در کنار دوران رومانسک شاهد پیشرفت‌ها و اوج شکوفایی هنر معماری اروپا بوده است و هنر سنگ تراشی و مهندسی سنگ در معماری از نمودهای پیدایش این سبک معماری بوده است.

در این معماری در ابتدا شاهد بناهای طاقی شکلی هستیم که با سنگ و تراشهای سنگ تزیین شده است و آرک ها را به وجود آورده است.   با استفاده از سنگ در بناها فضاهای خالی و توده های خالی در ساختار بناها از بین رفت و به همین علت معماری دوران گوتیک به ظرافت ساختار معروف است. در این دوران با استفاده از فریم بندی فولادی امکان ایجاد بناهای بلندتر اما با ساختار ظریف نیز میسر شد.

طاقهای نوک تیز، هلالهای نوک دار و ستون‌ها و نگه دارنده‌های بدون حائل از ویژگی های اصلی کلیساها و بناهای معماری این دوران است مانند کلیسای نوتردام پاریس.

معماری گوتیک، یکی از سبک‌ها و دوره‌های تاریخی معماری است. این سبک، یک سبک مذهبی است که همواره در خدمت کلیسا بوده است. نوع ارتباطات در آن دوران به صورت عمودی تعریف می‌شد. بدین معنا که تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی در جهت خداوند و برای خداوند تعریف می‌شد. این الگو در معماری آن دوران خود را به صورت فلش‌های رو به بالا (به سمت خداوند) نشان داده است. دورهٔ گوتیک با ظهور اومانیسم پایان یافت. البته عده‌ای دورهٔ رنسانس را دشمن گوتیک می‌دانند.

این سبک در نیمه‌ی دوم قرون وسطی با تاریخ مسیحیت رشد کرد. این سازه‌ها باهیبت بودند و از لحاظ ارتفاعی که داشتند بر تمام سازه‌های قبلی خود برتری یافته بودند. اگر چه معماری گوتیک به تدریج خیلی محبوب شد اما تمام انواع سازه‌ها (کلیساها، قلعه‌ها، کاخ‌ها، کلیساهای جامع، ساختمان‌های عمومی و غیره) شروع کردند که به طور کامل یا به طور نسبی به این سبک ساخته شوند و تعداد زیادی از عمارت‌های گوتیکی که تا به امروز پا برجای مانده‌اند ماهیت کلیسایی دارند. کلیساها و کلیساهای جامع فراوانی در طول اروپا به سبک گوتیک ساخته شده‌اند و ارزش زیبایی شناسی آنها چنان است که چنین ساختمان‌هایی راه خود را به لیست میراث جهانی یونسکو باز کرده‌اند.

کارشناسان تاریخ معماری مدرن در تقابل با دیدگاه های ساده ای که در گذشته وجود داشت، تعابیر پیچیده و سردرگم کننده ای از معماری گوتیک به وجود آورده اند. به طور کلی سه رویکرد غالب حاکم است: رویکرد سازه ای، ظرافت بصری و سمبلیک.

اولین رویکرد بر اسکلت سنگی سازه ی معماری گوتیک تأکید می کند و از نظر کار مهندسی به بررسی می پردازد. گویی سازندگان آن غیر از تبدیل دیوارهای سنگین رومانسک به آرماتورهای ظرف سنگی دغدغه ی دیگری نداشته اند. آنها که این دیدگاه را در قرن نوزدهم مطرح می ساختند، گوتیک را دارای ارتباط نزدیکی با فن آوری سبک جدید معماری آهن و فولاد می دانستند. ازاین نظر در تقسیم بندی کلی اسکلت های معماری، سبک گوتیک تفاوت اساسی چندانی با قصر بلورین و یا برج ایفل نداشت.

رویکرد دوم، معماری گوتیک ا جزء هنرهای بصری (دیداری) به حساب می آورد و یا آن را بخشی از دانش زیبایی شناسی برمی شمارد که بر نقش خطوط تکرار شونده ای تأکید می کند که در بخش قابل رؤیت فضای داخلی فراگیر می شود و شکل آن را از کلیتی تخت و ساکن، به هیأت فضایی آراسته و سبک و پویا درمی آورد.

عده ای دیگر بر نقش نورپردازی در این نوع معماری تأکید دارند، آن هم نه تنها در برابر تأثیر نوری که از بیرون شیشه های رنگی به درون می تابد، بلکه تأثیر پدیده معروف به نخ نمایی در سبک گوتیک نیز مورد نظر است. نخ نمایی با ایجاد پوسته هایی چند لایه و قابل رؤیت از صلابت و سختی سازه می کاهد. از جمله به این نمونه ها اشاره می شود.

معماری گوتیک آفریده نبوغ سده های میانه است و به عنوان شیوه ای هنری، شایسته مقایسه با هرشیوه و سبک دیگری است. باید یادآور شد که در شکل گیری معماری گوتیک دو شخصیت برجسته، بسیار موثر بودند. یکی از آنها سوژر و دیگری برنار کلرویی می باشد.برنار کلرویی معتقد بود که ایمان چیزی عرفانی و اشرقی است نه منطقی. معماری سیستر سیان تحت تاثیر تفکرات برنار کلرویی شکل می گرفت و برنامه معماریش تزیینات تجملی و افراطی را نفی می کرد، اما سوژر معتقد بود که باید کلیسایی ساخت که از نور مملو باشد و همین امر در ایجاد پنجره های بزرگ کلیساهای گوتیک تاثیر به سزایی داشت.

دوره معماری در اروپا طی سده‌های سیزده و چهارده شکل گرفته و شکل گیری آن در این دو ‏سده مراحلی را طی نموده‌است که به نظر می‌رسد ، آنرا در سه دوره گوتیک آغازین ، گوتیک ‏پیشرفته و گوتیک پسین  بررسی نماییم .

۱- معماری گوتیک آغازین

معماری گوتیک در فرانسه آغاز گردید؛ البته با دوباره ساختن کلیسای ‏سن دنی پاریس. این کلیسا یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین بناهای عصر گوتیک محسوب می‌‏گردد. با اینکه کلیسای سن دنی هم آثار رومانسک در آن مشهود است و هم گوتیک ولیکن ‏کلیسای دوره انتقال است.‏ تاق جناغی با توجه به قوس های متقاطع یا اریب در زیر تاق گهواره ای خیلی آسان شناخته می شود. این قوس ها نقش آرماتور یا مسلح کننده ای را دارند که به عنوان چهارچوبی برای استخوان عصر گوتیک مورد استفاده قرار گرفته اند.

در غلام گردش ها و نمازخانه های کلیسای دیر سن دنی از تاق جناغی استفاده شده است به طوری که به گفته سوژر کل کلیسا با نوری حیرت انگیز و پیوسته می درخشد.

کلیسای نوتردام پاریس ،این بنا در سال ۱۱۶۳ میلادی ساخته شد . برجهای بازوها جریی از ‏نقشه کلیسای پاریس یا کلیسای مشهور نوتردام نبودند . این بنا طوری است که متعلق به سبک ‏گوتیک آغازین است . ولیکن نیم نگاهی به گوتیک پیشرفته دارد که در آن فقط کلاهک باریک و ‏زیبا رومی مربع تقاطع ، خط دراز و افقی سقف را که از پشت برجهای جسیم نمای غربی آن رو ‏به غرب کشیده شده قطع کرده‌است .‏ در نقشه این کلیسا پنج راهرو قابل ملاحظه‌است ، که در آن شیوه بلوک بندی رومانسک با شیوه ‏تاق زنی شش بخشی صحن در دوره گوتیک آغازین ترکیب شده‌است . بازویی اصلی کوتاه است ‏و از حد راهروهای جانبی بیرونی فراتر رفته‌است . صحن اصلی به گوتیک آغازین چهار بخشی ‏است و یک سه دهانه به شکل یک رشته نقشهای گل سرخی دارد . ردیف پنجره‌های زیر ‏گنبدی با پایین آوردن نقشهای گل سرخی دارد ، سه دهانه تا حد بالای بالکانه ، پایین تر آورده ‏شده‌اند.

یکی دیگر از آثار معماری گوتیک آغازین ، کلیسای لائون است که در سال ۱۱۶۰ میلادی حدود ‏چهل سال بعد ، یعنی در سال ۱۲۰۰ میلادی تکمیل گردید . هر چند که این کلیسا بسیاری از ‏ویژگیهای رومانسک را دارد . ولی همین عناصر ساختمانی را با المانهای معماری گوتیک مانند ‏تاق جناغی و قرس تیزه دار در هم آمیخت محراب و جایگاه خوانندگان ، مدت زمانی پس از ‏تکمیل کلیسا توسعه یافت و پلان کنونی آن نسبتا دراز و باریک است و انتهای شرقی آن ‏راستگوشه و حال و هوایی آشکارا انگلیسی از جمله ویژگیهای رومانسک قابل تشخیص این نقشه ‏، مربع تقاطع علامت گذاری شده و شبکه بندیهای آن است . که از یک واحد بزرگ در قسمت ‏صحن بالا مربع کوچک در هر راهروی جانبی تشکیل شده‌است .

۲- معماری گوتیک پیشرفته

معماری گوتیک پیشرفته به طور بسیار چشمگیری از معماری شیوه رومانسک و حتی گوتیک آغازین متمایز گردید. در میانه سده سیزدهم میلادی معماری گوتیک به اوج اعتلای خود رسید.

در همین زمان کلیساهای جامع رنس، آمین، بووه و بورژ بنا شدند که مشخص به بلندی و سبکی کم سابقه و باریکی جرزها و نازکی دیوارها، کشیدگی برج ها و مناره ها و تیزی سرمناره ها، تکرار و تاکید قائم های ساختمانی بودند. علاوه بر این سطح دیوارهایشان سراسر از شیشه بندی منقوش پوشیده شده بود تا نور بیشتری به فضای گسترده شبستان بتاباند.نقش برجسته کاری از ردیف هیاکل کوچک اندام قدیسان بر قوس های مکرر درگاه های ورودی و مشبک کاری بر سنگ و تزیینات سطحی افزایش یافت و این همان تحولی بود که گوتیک شعاع رسان نام گرفت. از نمونه های بارز این معماری کلیساهای جامع آمین و سنت شاپل در پاریس است که دو عنصر مهم معماری گوتیک به شیوه ای بارز در آنها به کار گرفته شده: نخست عنصر ساختمانی که عبارت است از جرزهای پشت بند توام با پشت بندهای معلق برپا شده در دو جانب بیرونی پیکر اصلی کلیسا برای پایداری در برابر رانش سقف بسیار بلند و استحکام بخشیدن به بدنه نازک و سبک دیوارها و دیگر عنصر تزیینی که عبارت است از گستردگی شیشه بند منقوش به درون خانه است.ویژگی های این شیوه در این است که با طراحی دیوار صحن نور بیشتری از طریق پنجره های بزرگ تر شده زیر تاق به درون صحن راه می یافت. استفاده از پشت بندهای بازویی حذف بالکانه خطابه را از بالای راهروی جانبی ممکن می ساخت.

نکته دیگری که درباره گوتیک پیشرفته باید گفت استفاده از شیشه های منقوش و رنگی است که با همه تلاش به علت رنگی بودن شیشه ها داخل کلیساها تا حدودی تاریک هستند.

کلیسای شارتر این کلیسا که از دو بازوی عرضی و طولی تشکیل یافته‌است . به نظر می‌رسد ‏که بخش انتهای شرقی با صحن اصلی کلیسا برابر باشد و مهمترین چیزی که در این کلیسا به ‏چشم می‌خورد ، نوع سازماندهی فضاهاست . آخرین طراحی مربعی ، که در کلیساهای گوتیک ‏آغازین به کار بسته می‌شدند ، جایشان را به یک شبکه بلوک بندی چهار گوش دادند ، که در ‏آینده به اصل معماری گوتیک پیشرفته مبدل خواهد شد . در مقابل هر بخش چهار گوش صحن ‏‏( هر واحد) فقط یک مربع تنها دیده می‌شود . این روش بلوک بندی جدید را تغییری در ‏طراحی تاق همراه است . تاق بندی گوتیک پیشرفته در مقایسه با اسلاف خود ، محوطه نسبتا ‏کوچکتری اشغال می‌کرد . حائل بندیش آسانتر بود . یعنی چهار بخشی است . حتی از نظر ‏بصری هم تاثیر قابل توجهی داشت چون دیگر تصور نمی‌رفت که هر یک از واحد‌های اصلی و ‏کنار هم حجم‌های جداگانه‌ای باشند و همچنین دیگر اثری از روش ستون بندی در این بناها ‏دیده نمی‌شد. هر چند صحن اصلی دارای مفصل بندی قابل توجهی بود ، و لیکن به صورت ‏وسیع و پیوسته جلوه گر است .

۳- معماری گوتیک پسین

دوره سوم یا آخر گوتیک را باید دوران اعتلا و همچنین پایان این شکوه و عظمت و ظرافت دانست. در این زمان معمار گوتیک تلاش وسیعی در جهت ایجاد قوس های متقاطع داشت که فشار تاق را بدون واسطه سرستون ها مستقیما به پایه های بنا منتقل کند. پنجره های وسیع تری جای پنجره های وسیع پیشین را گرفتند و شبکه های داخلی آن به صورت شعله های آتش در می آمد و نوارهای متقاطع به شکل ابرو در آنها تعبیه شدند.

در حقیقت معماری گوتیک پسین عبور از معماری سبک مشعشع به گوتیک شعله آسا بود و آن هم به علت استفاده از نقش و نگارهای نوک تیز چنین نامی به خود گرفت. این سبک در اواخر قرن پانزدهم به اوج شکوفایی خود رسید. در این مقطع زمانی پروژه های ساختمانی در فرانسه به دلیل جنگ متوقف شد و این هنر به خارج از فرانسه گسترش یافت. معماری نرماندی معمولا از آثار سبک معماری شعله آساست.

کی از نمونه‌های بارز کلیساهای این دوره کلیسای سن مالکو در شهر روان پایتخت نرماندی ‏است .

معماری گوتیک در کشورهای اروپایی :در هر یک از این کشورها معماری گوتیک دارای ‏ویژگیهایی خاص است . حال برای آشنایی با این ویژگیها به بررسی کوتاه و مختصر معماری ‏گوتیک در کشور انگلستان می‌پردازیم :

گوتیک در انگلستان : معماری گوتیک از شارتر وایل دوفرانس چون سیلی به سوی ایالت فرانسه ‏سرازیر شد و از مرزها عبور کرد . و به کشور انگلستان قدم نهاد .انگلستان با روی باز معماری ‏جدید را پذیرفت وعلت آن هم این بود که نیمی از کشور انگلستان در قلمرو فرانسه بود . اسلوب ‏معماری گوتیک در انگستان به سه مرحله تقسیم می‌شود . گوتیک نخستین ، گوتیک مزین ، ‏گوتیک قائم . در معماری گوتیک آغازین در انگلستان پنجره‌های بسیار بلند و نوک تیز و ‏تاقیهایی به همین روش پدیدار شد که سبک نیزه‌ای نام گرفت .

 کلیسای سنت الیزابت : این کلیسا در شهر ماربورگ واقع شده. از بناهای این دوره در آلمان است راهروهای جانبی بخش عمده‌ای از نقش ‏حائل بندی لازم برای تاق مرکزی را انجام می‌دهند .

پیکر تراشی در معماری گوتیک :پیکرتراشی گوتیک به طور کامل از کلیساهای این دوره پدیدار ‏شد ، وبرروی درهای غربی که دروازه‌های ورود به اورشلیم بهشت آسا وسردرهای شاهی پنداشته ‏می شدند ، قرار گرفتند .پیکره‌های سردر غربی کلیسای « شارتر» که به صورت یکپارچه از کار ‏در آمده‌اند ، عظمت و قدرت مسیح را نمایان می‌کنند . تولد ، معرفی مسیح در معبد و مسیح ‏کودک در دامن مریم عذرا در سمت راست و معراجش به آسمان بر سردر سمت راست

نقطه اوج پیکرتراشی گوتیک را در بعضی از تندیسهای کلیسای « رایمز»  می‌‏توان دید ، و از همه مشهورتر در این کلیسا مجموعه‌ای به نام ملاقات وجود دارد که در آن ‏صحنه حضرت مریم (س) دارای شخصیت کاملا متمایزی است ، آنهم به خاطر انحنایی که به ‏بدن داده شده و به صورت موزونی بدن را برگردانده و به سوی ملاقات کنندگان متمایل شده ‏است .

شیشه منقوش در معماری گوتیک :‏ اوج معماری گوتیک در پیکرتراشی واستفاده از هنر پرشکوه و با جاذبه‌ای است که به شیشه ‏منقوش معروف شده‌است . این مصالح جدید تقریبا با سبک گوتیک مترادف اند . در هیچ دوره ‏دیگری شیشه را با یک چنین ظرافت و زیبایی و حتی مهارتی به کار نبرده‌اند .

مش فولادی چیست و استفاده از آن دارای چه معایبی است؟

مش فولادی چیست

اطلاعاتی درباره مش فولادی

برای درک دقیق از اینکه مش فولادی چیست باید در ابتدا دانست که مش ها شبکه هایی هستند که از میلگردها و مفتول هایی با قطر های مختلف ساخته شده اند. این میلگردها به صورت عمود با زاویه ی ۴۵ درجه بر روی یکدیگر قرار گرفته و تشکیل یک شبکه می دهند. در حقیقت مش های فولادی کاربردهای فراوانی دارند. از آن ها برای مسلح کردن بتن فونداسیون در کف و دیوار ها و همچنین در ساخت پل ها و جاده ها استفاده می شود .

کاربرد شبکه های مش فولادی چیست ؟

کاربرد شبکه های مش فولادی چیست

در جواب به این سوال که  کاربرد شبکه های مش فولادی چیست باید گفت که این شبکه های مش فولادی کاربرد های فراوانی دارند. که از جمله این کاربرد ها می توان به استفاده در پی ساختمان ها و فونداسیون های بتنی، دیوارها و قطعات پیش ساخته ی کامپوزیت، سقف های کامپوزیتی، کف سالن ها، فرودگاه ها، اتوبان ها، انبار ها، سوله ها، پارکینگ ها، ساخت سد های بتنی، ساخت تونل ها و ساخت پل ها و … اشاره کرد. شبکه های مش فولادی به دلیل مقاومت بالایی که دارند بسیار محبوب می باشند و در صنایع متعدد از آن ها استفاده می شود.

دسته بندی شبکه ی مش به چه صورت است ؟

شبکه ی توری مشی از مفتول های آهنی و گالوانیزه به رنگ سیاه تشکیل می شود که به طور کلی در سه بخش دسته بندی می شوند : شبکه ی مش پنلی، شبکه ی مش آجدار و شبکه ی مش فولادی .

منظور از مش بندی چیست ؟

منظور از مش بندی چیست

منظور از مش بندی ایجاد یک شبکه از میلگردها ست که این میلگرد ها به صورت طولی و عرضی با زاویه ی دقیق ۴۵ درجه بر روی یک دیگر قرار گرفته و به منظور اتصال آنها با یکدیگر از جوش ها استفاده می شود. این جوش ها با دستگاه های تمام اتوماتیک صورت می گیرند. شبکه ی مش به دو صورت دسته بندی می شود :

۱- شبکه ی مش سنگین .

۲- شبکه ی مش سبک .

شبکه ی مش سنگین چیست ؟

شبکه مش سنگین چیست

شبکه مش سنگین چیست

در این نوع شبکه ی مش از میلگرد های آجدار و ساده استفاده می شود، سایز این میلگرد ها به نسبت میلگرد های مورد استفاده در شبکه ی مش سبک بزرگ تر است. از شبکه ی مش سنگین در مواردی که نیاز به مقاومت بالا می باشد استفاده می شود .

شبکه ی مش سبک چیست؟

شبکه مش سبک چیست

شبکه مش سبک چیست

در این شبکه از مفتول هایی با قطر کمتر نسبت به میلگرد های مورد استفاده در شبکه ی مش سنگین استفاده می شود و به طور معمول قسمت هایی مانند اجرای نمای ساختمان مورد استفاده ی معماران قرار می گیرد .

مش فولادی بتنی چیست ؟

مش فولادی بتنی یک ماده تقویت کننده است که درون یک تخته بتونی قرار می گیرد تا از انتشار ترک هایی که در دال ایجاد می شود و در نهایت موجب شکستگی می شود جلوگیری نماید و در مش فولادی میلگرد ها به یکدیگر جوش داده می شوند و این جوش ها به منظور پشتیبانی در صفحات بزرگتر می باشد.

نحوه ی نصب شبکه ی مش به چه صورت است ؟

فرآیند نصب اولیه ی شبکه ی مش به این صورت است که صرف نظر از اندازه و مقیاس در زیر شبکه ی مش باید یک ساختار به منظور پشتیبانی به هنگام ریختن بتن تعبیه شود .

چه زمانی نیاز به مش های فولادی نیست ؟

نمی توان گفت که در تمام مواردی که از بتن استفاده می شود نیاز به استفاده از شبکه ی مش فولادی می باشد.  پروژه های بتنی از قبیل گذرگاه ها و پیاده روها و بعضی از مسیرهایی که ماشین ها بر آن تردد دارند. به طور معمول نیاز به این شبکه های مشی تقویت کننده ندارند ولی در نهایت باید دانست که تشخیص این امر باید توسط متخصصان و کارشناسان خاص صورت پذیرد .

میلگردها در شبکه ی مش فولادی

تولید میلگردها در شبکه مش فولادی در دو صورت اتفاق می افتد، شبکه ی مش با جوش آجدار و شبکه ی مش با جوش ساده. امروزه استفاده از این شبکه های مش در ساختمان سازی و همچنین موارد دیگر که قبلا از آنها نام بردیم به وفور دیده می شود .

مزایای استفاده از شبکه های مشی کدام است ؟

برای پاسخ به این سوال که مزایای شبکه های مش فولادی چیست باید گفت که استفاده از شبکه های مش سبب می شود که در استفاده از مصالح دیگر در ساختمان سازی صرفه جویی شود. در نتیجه می توان مدعی بود که استفاده از این متد  برای ما صرفه ی اقتصادی دارد و این خاصیت مورد توجه بسیاری از ساختمان سازان قرار گرفته است. وزن این شبکه های مشی مناسب برای ساختمان سازی است و مقاومت بسیار بالای این شبکه های مش فولادی به سبب جوش نقطه ای که در نقطه ی تقاطع میلگرد های طولی و عرضی صورت می گیرد از مزایای مهم استفاده از این متد در ساختمان سازی است .

منبع : مش فولادی چیست و استفاده از آن دارای چه معایبی است؟

آشنایی با انواع درب ساختمانی

Related image

درب وسیله ای برای جداسازی یک مکان از مکان دیگر است. درب ها با توجه به منطقه زندگی و فرهنگ جامعه در مدل های مختلف ساخته میشوند و دارای جنس های گوناگون هستند. اجزاء درب با توجه به نیاز انسان و به مرور زمان ساخته شده  و شکل های خاص به خود گرفته اند. برخی اوقات علائمی که بر روی درب های قدیمی دیده میشوند حاکی از نشانه های تاریخی یک دوره از زمان میباشند. در ساخت درب از متریال های گوناگونی استفاده میشود که رایج ترین آنها چوب و فلز است. درب های چوبی و فلزی یا درب های ساخته شده از ترکیب این دو متریال از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته و همواره مورد توجه صاحب خانه ها بوده اند. فلز و چوب دو متریال اصلی برای ساخت درب محسوب میشوند، اما گسترش مواد اولیه، ارتباط فرهنگ های مختلف با یکدیگر و ایده های متنوع ساخت درب منجر به ایجاد درب های زیبا و مقاوم با تنوعی از طرح، رنگ و متفاوت از گذشته شده اند.

 درب ها را بر اساس کاربرد میتوان به دو نوع تقسیم نمود: درب داخلی و درب حیاط. آنچه که در ساخت درب های ورودی ساختمان یا همان درب حیاط حائز اهمیت است، بخث مسائل امنیتی میباشد. یک واحد مسکونی یا اداری با درب ورودی تعریف میشود که با توجه به آن میتوان به سبک زندگی، تفکر، فرهنگ و … ساکنین پی برد. علاوه بر آن، به دلیل اینکه درب حیاط در برابر شرایط مختلف آب و هوایی قرار میگیرد، باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد تا سالیان سال بدون آسیب باقی بماند. در مقابل درب های داخلی نقش تفکیک کننده فضا را به عهده دارند و بحث امنیت و مقاومت چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. آنچه که امروزه در ساخت درب های داخلی مد نظر است زیبایی، جذابیت و مقاومت در برابر آلودگی است. اصولاً درب هایی که تمیز نمودن آنها آسان است و به مرور زمان تغییر رنگ نمیدهند از محبوبیت ویژه ای برخوردار هستند.

آشنایی با انواع درب و ویژگی آن میتواند شما را در انتخاب درب مناسب راهنمایی کند. در زیر به معرفی انواع درب ساختمانی پرداخته شده است.

درب شیشه ای

شیشه جزء متریال هایی ست که برای ساخت درب و پنجره به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. درب شیشه ای با توجه به سلیقه صاحب خانه ممکن است برای مکان های خاص استفاده شود. به طور معمول این نوع درب در پشت خانه قرار میگیرد تا بتوان حیاط یا باغ را بدون هیچ مانعی مشاهده کرد. درب های شیشه ای بسیار زیبا هستند اما در استفاده از آنها باید مراقب حریم خصوصی خانه خود باشید و از آنها در برابر شکستگی و ترک خوردگی محافظت نمایید. استفاده از پانل های شیشه ای در فریم های چوبی بسیار رایج و گزینه ای مناسب برای درب های جلویی منزل به شمار میرود. این درب ها نسبت به سایر درب های شیشه ای سنگین تر هستند و هزینه ساخت آنها نیز بالاتر میباشد و علاوه بر آن نیازمند مراقبت و نگهداری میباشند.

درب استیل

استیل و سایر متریال های فلزی به دلیل کارایی بالا سالهاست در ساخت درب ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. این متریال گزینه ای مناسب برای درب های داخلی و خارجی ساختمان محسوب میشود.درب استیل میتواند توپر یا توخالی باشد. استیل جایگزین خوبی برای چوب شده است و به طور گسترده در ساخت فریم های درب و پنجره مورد استفاده قرار میگیرد. این فریم ها در مقایسه با فریم های چوبی مقرون به صرفه تر هستند.

درب PVC

PVC اصطلاحی رایج برای محصول ساخته شده از پلی وینیل کلراید است. پی وی سی یک ماده پلاستیکی ست که برای ساخت انواع محصولات مثل تانک آب, لوله و اتصالات خانه به کار میرود. استفاده از پی وی سی برای ساخت درب بسیار رایج شده و این درب ها در طیف وسیعی از طرح و رنگ به بازار عرضه میشوند. از مزیت درب PVC میتوان به وزن سبک, استحکام بالا, ضد خوردگی, مقاومت بالا در برابر حرارت, قارچ و حشرات اشاره نمود. ساخت و نصب این نوع درب آسان است. درب پی وی سی وزن بسیار سبکی دارد اما مانند درب های فلزی و چوبی مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی و آب و هوایی ندارد, به همین دلیل برای درب ورودی مناسب نیست. درب های PVC در بازار موجود میباشند و قیمت آنها نسبت به درب های چوبی مقرون بصرفه تر است. امروزه از محصولات پی وی سی در ساخت پنجره نیز استفاده میشود.

درب فایبر گلاس

فایبرگلاس نوعی پوشش است که از مواد نفتی و پشم شیشه ساخته میشود. این ماده بادوام, سبک و غیر قابل اشتعال است و استحکام کششی بالایی دارد. الیاف شیشه ای با رزین احاطه میشوند و برای ساخت محصولاتی مانند درب, پنجره, وان حمام و… مورد استفاده قرار میگیرد. فایبر گلاس یک ماده سخت شده است که هزینه نگهداری آن در مقایسه با چوب و استیل کمتر است. درب های فایبرگلاس از استحکام بالایی برخوردار هستند و دارای پیچ و تاب نمیباشند. آنها نوعی فوم پر شده هستند که ویژگی یک عایق خوب را دارا میباشند. فایبرگلاس خاصیت رنگ پذیری دارد و میتوان آن را در رنگ های مختلف تولید کرد. درب و پنجره های فایبرگلاس را میتوان با پانل های چوبی ترکیب نمود و زیبایی آن را دو چندان کرد. درب های فایبرگلاس هم برای درب های داخلی و هم بیرونی کاربرد دارند و در مدل ها و طرح های متنوع ساخته میشوند.

درب FRP

FRP اصطلاحی رایج برای تقویت پلاستیک با فیبر شیشه ای ست. استحکام این محصول بسیار بالاست و به همین دلیل برای ساخت درب از آن استفاده میشود. FRP نوعی درب پلاستیکی تقویت شده با فیبر است که از استحکام کششی بالایی در مقایسه با درب PVC برخوردار است. این نوع درب در رنگ و روکش های متفاوت از جمله روکش چوب طبیعی به بازار عرضه میشود. در ساخت درب های FRP از چوب برای دستگیره, قفل و سایر تجهیزات جانبی استفاده میشود. از ویژگی این نوع درب به خاصیت ضد اشتعال بودن آن میتوان اشاره نمود. درب های FRP در خانه های مدرن به وفور استفاده میشوند و همواره مورد تقاضا هستند.

درب آلومینیومی

آلومینیوم به دلیل داشتن وزن سبک به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد. محصولات متنوعی از آلومینیوم ساخته شده و به بازار عرضه میشوند از قبیل: درب, پنجره, پارتیشن و… . فریم درب و پنجره هایی که از جنس آلومینیوم ساخته میشود مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف دارد. درب آلومینیومی وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافه بر ساختمان وارد نمیکند. این درب ها در مقابل تجمع حشرات و باکتری مقاوم اند و طول عمر بالایی دارند. علاوه بر آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و هم به عنوان درب داخلی و هم درب بیرونی قابل استفاده میباشند.

درب چوبی

چوب پایه و اساس ساخت درب های چوبی ست. مزیت اصلی چوب در دسترس بودن آن در هر منطقه ای است. این ماده به سهولت در اختیار نجاران قرار میگیرد و درب هایی با طرح های متنوع توسط آنها ساخته میشود. درب های چوبی در انواع مختلف در بازار وجود دارند و انتخاب آنها بر اساس دوام, طول عمر و بودجه صاحب خانه صورت میگیرد. علاوه بر اینکه درب های چوبی در تمام قسمت های داخلی خانه کاربرد دارند, از آنها نیز میتوان به عنوان درب ورودی ساختمان استفاده کرد.

گاز هوای خشک دارای چه ترکیباتی است؟

گاز هوای خشک از ترکیباتی تشکیل شده؟

ترکیبات هوای خشک چیست ؟

جو زمین را لایه ای از گاز تشکیل داده است. این گاز را با نام عمومی هوا می شناسیم و بدون احتساب رطوبت باید گفت که ترکیبات هوای خشک شامل حدود 78% گاز نیتروژن و حدود 20% گاز اکسیژن است. در ترکیبات هوای خشک گاز های دیگری همچون آرگون، کربن دی اکسید و .. نیز تا حدود1% دیده می شود. البته با توجه به تولید روز افزون گاز کربن دی اکسید در کره ی زمین باید گفت که درصد این کاز در صد سال آینده در هوای جو دو برابر خواهد شد. از طرفی گیاهان از طریق فوتوسنتز اکسیژن تولید می کنند. مقدار اکسیژن بالایی که در ترکیبات هوای خشک وجود دارد به واکنش های شیمیایی اقیانوس ها نسبت داده م یوشد و فوتوسنتز نمی تواند این مقدار از اکسیژن را تولید کند.

هوای خشک چیست؟

اساساً گاز هوای خشک چیست ؟ گاز هوای خشک در واقع همان هوای جو اطراف زمین است که رطوبت را از آن جدا کرده باشند. با جداسازی رطوبت درصدی که برای ترکیبات هوای خشک گفته می شود بالاتر خواهد بود. مقدار رطوبت در هوای اطراف آب ها و در سطح دریا تا 1% و در تمام جو حدود 0.4 % ذکر شده است. البته میزان ترکیب درصد هوا در لایه های مختلف جوی متفاوت خواهد بود. برای مثال آلاینده ها در لایه ی نزدیک به زمین درصد بیشتری دارند و گازی مانند اوزون در لایه های بالایی بیشتر است.

گاز نیتروژن چیست؟

نیتروژن یکی از ترکیبات هوای خشک است. عنصر نیتروژن با نماد N و عدد اتمی 7، کوچکترین عضو در گروه 15 جدول مندلیف است. این عنصر در فشار و دمای استاندارد حالت گازی دارد و به صورت مولکول های دو اتمی وجود دارد. بیشترین درصد هوا را همین گاز نیتروژن تشکیل داده است. این گاز بی اثر است و تنفس آن در کنار اکسیژن خطری ندارد. البته در فشار اعماق دریا نیتروژن در تنفس می تواند مانند مخدر عمل کرده و باعث خواب آلودگی غواصان شود.

گاز اکسیژن چیست؟

اکسیژن یکی از ترکیبات هوای خشک است. اکسیژن عنصری در گروه شانزدهم جدول مندلیف، با نماد شیمیایی O و عدد اتمی 8 است. گاز اکسیژن رنگ و بو مزه ندارد اما واکنش پذیری بالایی دارد و یکی از مولفه های واکنش سوختن محسوب می شود. درصد گاز اکسیژن در جو زمین حدود 21 درصد است و در کابرد های زیادی از آن استفاده می شود.اکسیژن گاز اصلی برای تنفس و حیات جانداران زمین است. اما، تنفس اکسیژن خالص برای ریه ها و برای سیستم عصبی بدن انسان می تواند خطرناک باشد.

هوای خشک چه کاربردی دارد؟

گاز هوای خشک که با نام هوای صفر و هوای فشرده نیز معرفی می شود، روی کپسول ها با نماد Z-Air نشان داده می شود. هوای خشک در واقع همین هوای جو کره ی زمین است که رطوبت را از آن زدوده اند و در کپسول ها برای مصارف مختلف عرضه شده است. به کار گیری روش های رطوبت زدایی کمک می کند تا میزان رطوبت در گاز هوای خشک به حداقل مقدار ممکن برسد و ترکیبات هوای خشک شامل 20.5% اکسیژن و 79.5% نیتروژن باشد. از این گاز در آشکار ساز ها و مصارف آزمایشگاهی استفاده می شود.

تفاوت هوای خشک و اکسیژن

از توضیحاتی که داده شد، تفاوت هوای خشک و اکسیژن کاملاً مشخص و مبرهن است. اکسیژن به صورت خالص با گرید های خلوص رایج عرضه می شود و گاز هوای خشک ترکیبی از 20.5 درصد اکسیژن با گاز های نیتروژن، آرگون، کربن دی اکسید و دیگر گاز هاست. این ترکیبات سبب می شود که کاربرد های متفاوتی برای هوای خشک و اکسیژن تعریف شود و هر کدام به منظور متفاوتی در کپسول های گازی به بازار عرضه می شوند.

چگونگی تولید هوای خشک

برای تولید هوای خشک لازم است که رطوبت آن جدا شود. روش های مختلفی برای جداسازی رطوبت یا همان بخار آب از هوا و تولید هوای خشک وجود دارد. روش های پس خنک کاری، خشک کن سرمایشی، تراکم، خشک کردن جذبی سطحی و نفوذی از جمله رایج ترین روش های تولید هوای خشک هستند.البته روش خشک کردن جذبی نفوذی رایج نیست و در آن از مواد جاذب برای جمع کردن رطوبت از هوا استفاده می شود. روش های تراکمی و سرمایشی از جمله رایج ترین و ساده ترین روش های رطوبت زدایی از هوا هستند که برای تولید هوای خشک مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد های هوای خشک چیست؟

در سوانگاری (کروماتوگرافی) گازی گاز هوای خشک در کنار گاز هیدروژن در آشکار ساز های FID مورد کاربرد واقع می شود. همچنین در واسنجی (کالیبراسیون) نشت یاب ها نیز در مواردی از گاز هوای خشک استفاده می شود. هوای خشک در بیمارستان و در غواصی به عنوان گاز تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد زیا درصد بالاتری از اکسیژن را نسبت به هوا دارد. البته ترکیب اکسیژن و هلیوم با نام تجاری هلیوکس گاز تنفسی بهتری نسبت به گاز هوای خشک است و برای بیماران ریوی و غواصی های عمیق از آن استفاده می کنند.

منبع : گاز هوای خشک دارای چه ترکیباتی است؟