صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

با موزاییک پلیمری آشنا شوید

کاربرد موزاییک پلیمری چیست؟

موزاییک پلیمری از پایه ای سیمانی با پلیمر های اضافه شده تشکیل شده است که پس از برخورد با آب فعال می شوند. واکنش شیمیایی رخ داده سبب افزایش مقاومت شیمیایی مخلوط می شود و به میزان قابل توجهی استحکام می بخشد.

ملات اصلاح شده پلیمری چیست ؟

ملات اصلاح شده پلیمری از اختلاط آب با مواد افزودنی پلیمری ، سیمان پرتلند و ماسه تولید می شود . افزودن پلیمر عملکرد ملات را بهبود می بخشد و در نتیجه می تواند در چندین کاربرد به صورت سودمند و اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد . پلیمر های لاتکس ، پلیمر های خشک قابل پخش مجدد و پلیمر های محلول در آب انواع مختلفی از پلیمرها هستند که برای تولید ملات اصلاح شده با پلیمر استفاده می شوند.

ملات اصلاح شده پلیمری چه مزایایی دارد ؟

ملات اصلاح شده پلیمری چه مزایایی دارد ؟

پلیمر ها علاوه بر بهبود کارایی ، چسبندگی ، سختی ، مقاومت در برابر خمش یا کشش و مقاومت در برابر انجماد و ذوب ملات را افزایش می دهند . ملات اصلاح شده پلیمری نیز در مقایسه با ملات سنتی به آب کمتری نیاز دارد که منجر به ایجاد موزاییک پلیمری متراکم تر با منافذ کمتری می شود.

پلیمر ها چگونه خصوصیات ملات را ارتقا می بخشند ؟

پلیمرها خصوصیات بسیار زیادی دارند که درزیر با آنها خواهیم پرداخت :

مقاومت و دوام

بار ها و بار ها ثابت شده است که پلیمر ها مقاومت کششی ، مقاومت خمشی ، مقاومت در برابر ضربه و سایش ، مقاومت در برابر آب و مقاومت شیمیایی ملات اصلاح شده را در مقایسه با ملات فاقد پلیمر بهبود می بخشند . علاوه بر موارد ذکر شده ، پلیمر ها انتشار میکرو ترک ها را نیز محدود می کنند که مقاومت کلی ملات را بهبود می بخشد . بدین ترتیب موزاییک پلیمری نیز از مقاومت بالاتری برخوردار است.

کارایی

کارایی

پلیمر ها ملات را بیش تر مایع ساخته و کار با آن ها را آسان تر می کنند . این ویژگی به عنوان یک کاهنده آب عمل می کند و در نهایت منجر به ایجاد یک ملات قوی تر با تخلخل کم تر می شود . به علاوه انواع خاصی از پلیمر ها دوره هیدراسیون را افزایش می دهند که باعث افزایش زمان کار می شود . این خصوصیت در مناطق آب و هوایی گرم بسیار قابل توجه است.

چسبندگی

با توجه به  اینکه پلیمر ها به عنوان چسب عمل می کنند ؛ باعث بهبود چسبندگی ملات در سطوح مختلف مانند بتن ، موزاییک ، بنایی ، آجر ، چوب ، پلی استایرن صلب و کف پلی اورتان ، شیشه و فلزات می شود . این خاصیت به ویژه در کاربرد های مقطع نازکی از پوشش ملات و کاربرد هایی با لرزش بیش از حد و ترافیک شدید بسیار مهم و حیاتی است و در این شرایط موزاییک پلیمری می تواند گزینه مناسبی باشد.

نگهداری سیمان

نگهداری سیمان

نگهداری سیمان

نگهداری از ملات سیمان یکی از بزرگترین و مهمترین عواملی است که مقاومت آن را کنترل می کند . تهیه آب کافی برای هیدراسیون مناسب به ویژه در مراحل اولیه فرایند گیرش سیمان ، تقریبا پنج تا هفت روز اول ، مورد نیاز است . همچنین نشان داده شده است که پلیمر ها باعث بهبود عمل آوری ملات می شوند ؛ زیرا سرعت تبخیر آب را کاهش می دهند . این میزان کاهش تبخیر آب به ویژه در کاربرد های نازک که در آن سطح نسبت به حجم ملات برای تبخیر زیاد است ، بسیار مهم می باشد . سرانجام ، از آنجا که ملات اصلاح شده پلیمری در مقایسه با ملات معمولی به آب کم تری نیاز دارد ، به همان اندازه ملات سنتی جمع شدگی و خشک شدن را تجربه نمی کند.

انواع مختلف پلیمر ها

انواع مختلفی از پلیمر ها وجود دارد که برای ساخت ملات اصلاح شده پلیمری و موزاییک پلیمری استفاده می شود :

  • پلیمر لاتکس
  • پلیمر خشک قابل پخش مجدد (از جمله اتیلن وینیل استات )
  • پلیمر محلول در آب ( مانند پلی وینیل الکل )

سیمان پلیمری اصلاح شده چه کاربرد هایی دارد ؟

سیمان پلیمری اصلاح شده چه کاربرد هایی دارد ؟

سیمان پلیمری اصلاح شده چه کاربرد هایی دارد ؟

سیمان پلیمری اصلاح شده کاربردهای زیادیدارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوغاب ریختن دیوار ها و کاشی های کف

این کار پرکاربرد ترین کاربرد ملات اصلاح شده پلیمری می باشد . کاهش ورود آب و نمک باعث می شود ملات اصلاح شده با پلیمر برای بنایی هایی که در معرض هوا و سایر شرایط خارجی هستند ، ایده آل باشد ؛ بدین ترتیب می توان برای ساخت انواع موزاییک حیاط از آن بره برد . لایه نازکی از ملات اصلاح شده با پلیمر برای چسباندن کاشی به لایه های نازک بتنی و تخته سیمان بدون نیاز به خیساندن کاشی ها از قبل طراحی شده است.

وصله و تعمیر کردن

وصله و تعمیر کردن

وصله و تعمیر کردن

ملات های اصلاح شده با پلیمر به دلیل حداقل شدن آب افتادگی و جمع شدگی و توانایی پیوند با متراکم ترین سطوح ، به طور گسترده ای برای اهداف ترمیمی استفاده می شود . به این منظور برای ترمیم ترک ها و لایه لایه سازی ساختار بتن و ترک ها استفاده می شود.

ضد آب

کاربرد آن در حین ساخت زیرزمین ، مخازن ذخیره آب حجیم ، مخازن سپتیک و عفونی ، عرشه کشتی ، عرشه سقف و دیوار های بتنی به ایجاد مقاومت قوی در برابر آب و مواد شیمیایی کمک می کند.

کف سازی و روسازی

از ملات اصلاح شده پلیمری می توان برای فرمولاسیون های کفپوش تجاری ، انبار ها ، کارخانه ها ، بیمارستان ها ، راه پله ها و گاراژ ها استفاده کرد . بدین ترتیب موزاییک پلیمری ساخته شده از این ملات می تواند کاربرد موزاییک در ساختمان را ارتقا بخشد.

بهترین کاربرد موزاییک پلیمری چیست ؟

موزاییک پلیمری به سبب مقاومت و چسبندگی بالا برای محیط های خارجی ساختمان مناسب است و به همراه موزاییک واش بتن می توان از آن در حیاط ، معابر و پیاده رو ها استفاده کرد . به علاوه از آنجا که امکان تولید آنها در طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارد ، می توانند به عنوان نما نیز به کار روند.