صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

بادکنک هلیومی را در آسمان رها نکنیم!

بادکنک های هلیومی را در آسمان رها نکنیم!

بادکنک ها را در آسمان رها نکنیم

هر بادکنک هلیومی پس از رها شدن در هوا به ارتفاع بسیار بالایی می رسد و می ترکد. بادکنک ترکیده در طبیعت رها می شود و در اقیانوس ها رها می شوند. آبزیانی مانند نهنگ و دلفین و لاکپشت های دریایی از جمله حیواناتی هستند که ممکن است بقایای بادکنک ها را به عنوان غذا ببلعند و زندگی خود را از دست بدهند.

عاقبت بادکنک های رها شده در آسمان

اکنون می پردازیم به آیا بالن های هلیومی تخریب پذیر هستند؟ بادبادک ها و دیگر ضایعات پلاستیکی وضع مشابهی ایجاد می کنند. این زباله های دیر تجزیه شونده در طبیعت تاکنون جان میلیون ها جانور را در محیط زیست گرفته اند. شاید بادکنک ها در بین این زباله ها به دلیل داشتن بافت لاستیکی و نرم بیشتر طعمه حیوانات شوند. افرادی که در مسابقات رالی بادکنک و کبوتر رها می کنند؛ باید بدانند که کبوترها می میرند و بادکنک ها می کشند. فعالان حقوق حیوانات بایدرها کردن کبوتر و بادکنک ممنوع کنند.

کشنده ترین زباله ها در اقیانوس برای پرندگان اقیانوسی، بادکنک ها هستند. در پژوهشی که در یکی از سواحل شده است، 1700 پرنده مرده پیدا شد که 500 مورد پلاستیک بلعیده بودند و از هر 4 مورد یکی بادکنک خورده بود.

پرندگان زیادی به باقیمانده بادکنک ها به عنوان غذا می نگرند

مرغان دریایی به زباله هایی که روی آب شناورند به چشم طعمه نگاه می کنند و احتمال بسیار زیادی است که با ضایعات پلاستیکی روی آب جان تعداد زیادی از این پرندگان به خطر بیفتد. زمانی که تکه ای لاتکس یا پلاستیک راه غذای آنها را می بندد، این حیوانات بی گناه مرگ تدریجی و دردناکی در اثر گرسنگی را تجربه خواهند کرد. پرندگان و حیوانات دیگر نیز ممکن است، بادکنک را به جای غذا اشتباه بگیرند. بسیاری از این حیوانات در باقیمانده پلاستیکی مانند بادکنک ها گیر می افتند و حتی ممکن است اعضای بدن آن در اثر تقلا برای آزاد شدن قطع گردد.

اگر مرغان دریایی بادکنک ببلعند، 32 برابر بیشتر از بلعیدن پلاستیک ها در معرض خطر مرگ قرار می گیرند. محققان موسسه مطالعات دریایی دانشگاه تاسمانیا در پژوهشی اعلام کرده اند که در بین پرندگان بیشترین عامل مسدود شدن راه گوارش و در پی آن عفونت ، بلعیدن این دست زباله ها بوده است.

بسیاری از حیوانات سالانه به خاطر بادکنک های هلیومی می میرند

پرندگان بیشتر به دلیل اینکه بقایای بادکنک ها به ماهی مرکب شباهت دارند، آن ها را می بلعند. لاکپشت دریایی نیز بادکنک ترکیده را به عنوان طعمه می خورند، زیرا این بادکنک های لاستیکی شبیه عروس دریایی هستند. لاکپشت ها از این جهت بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند که برای نفس کشیدن به سطح آب می آیند و بادکنک شناور در معرض دیدشان قرار می گیرد. دانشمندانی که روی لاک پشت ها پژوهش می کنند بقایای لاتکس را در راه خروجی معده به روده در لاکپشت های مرده پیدا کرده اند. در جولای 2018 تعدادی قایق برای برداشت زباله بادکنکی از اقیانوس ها مسابقه دادند و طی یک روز بیش از 600 بادکنک ترکیده را از سطح آب جمع کردند. بنیاد لاک پشت دریایی تخمین می زند که سالانه 100 هزار لاک پشت و پستاندار دریایی و دو میلیون مرغ دریایی در اثر بلع یا گیر افتادن در پلاستیک های غیر قابل تجزیه و با مسدود شدن راه معده، جان خود را از دست می دهند.

بادکنک ها و روبان ها برای طبیعت مضرند

بادکنک ها معمولاً از ماده ای لاستیکی به نام لاتکس ساخته می شوند. بادکنک ها به اندازه ته سیگار برای طبیعت مضرند. پادکنک هایی که با گاز هلیوم پر می شوند، کیلومترها مسافت را طی می کنند و در ارتفاعات به نقاط دور و پناهگاه های حیات وحش راه پیدا کرده و این مناطق را آلوده می کند. آزاد کردن بادکنک هلیومی باید جرمی با مجازات سنگین باشد.

همچنین روبان ها و نخ هایی که برای بستن بادکنک های هلیومی مورد استفاده قرار می گیرد، خطر بالقوه ای برای جانوران محسوب می شود. این روبان ها و نخ ها حتی اگر تجزیه پذیر در طبیعت باشند، می توانند پیش از تخریب شدن حیوانات زیادی را در خود گرفتار کنند و جان آنها را بگیرند.

شما باید عواقب بادکنک های رها شده در طبیعت در نظر بگیرید

اغلب مردم رها کردن بادکنک های هلیومی را دوست دارند و برای آنها تداعی رفتن به بهشت است. اما، این بادکنک ها به بهشت نمی روند و به شکل زباله های پروازی هزاران پرنده و حیوان را از زندگی ساقط می کنند.

مردم باید بدانند که عواقب رها کردن بادکنک های هلیومی در انتهای جشن ها و مهمانی ها و روزهای خوشی که دارند، برای حیوانات ارزشمند حیات وحش روزهای ناخوشی را به دنبال خوهند آورد. این بادکنک ها برای تزئینات باید محکم بسته شوند و مراقب بود که در فضای باز رها نگردند.

همه باید برای آینده زمین و آینده فرزندان خود در زمین مراقب محیط زیست و حیاط وحش باشند و اجازه ندهند؛ زیباسازی فضای جشن ها با بادکنک های هلیومی منجر به آلودگی جبران ناپذیر در محیط زیست به ویژه زیست بوم اقیانوس ها شود. مراقب فرار کردن بادکنک های هلیومی باشید.

منبع : بادکنک هلیومی را در آسمان رها نکنیم!

هشت رفتار آزار دهنده که تمام معماران انجام می دهند

Image result for معماران

برخلاف آنچه که فیلم‌های هالیوودی معماران را برجسته، خلاق، حساس و عملا بی عیب و نقص نشان می‌دهند، معماران گروهی از خطاکاران می‌باشند. این بدان علت است مطالعه و پروژه های معماری با خطرهای زیادی مواجه است. دانشگاه معماری اگر به اندازه کافی حرفه‌ای نباشد، مانند ابزاری درنده ای می باشد که روان دانش‌ آموزان را نابود می کند و آن‌ها را از نو می‌سازد.

اگرچه این فرآیند باعث ایجاد افراد روشنفکر با درک عمیق از جایگاه معمار در جامعه می‌شود، بااین‌حال ممکن است باعث ایجاد معماران مغرور و پرمدعا گردد. معماران جوان با یک دیدگاه متمایز از زندگی، فارغ التحصیل می شوند. در ادامه هشت موضوع آزار دهنده که معماران انجام می دهند را همراه آرل مطالعه نمایید.

1.     یک معمار فکر می‌کند همه‌چیز معماری است

معماران بعضی‌اوقات همه‌چیز را به معماری ربط می‌دهند. آن‌ها حقیقتاً به این موضوع اعتقاد دارند که هر اتفاق و یا مشکلی در دنیا اتفاق می‌افتد به علت تصمیمات معماری در گذشته می‌باشد و معمار به‌تنهایی وسیله حل این مشکلات است. اگرچه این بخش زیاد آزاردهنده نمی‌باشد و هرفردی می‌تواند حق را به آن‌ها بدهد. مسئله آزاردهنده این است که معماران تا زمانی که همه با آن‌ها موافق باشند، به بحث خود ادامه می‌دهند.

2.     یک معمار فکر می‌کند همه‌چیز می داند

پنج یا چند سال تحصیل در زمینه های مختلف منجر به این می‌شود که معماران فکر کنند به همه‌چیز واقف هستند و اعتماد به نفس بالایی داشته‌باشند. بنابراین اگر مردم در زمینه های مختلف صحبت کنند، همیشه معماران موضوعی پیدا می‌کنند که با قطعیت با آن‌ها رقابت کنند.

3.     مفهوم سخنان معماران چیست

اگر برای بیان ساده ترین موضوع به صورت پیچیده‌ترین حالت جایزه ای در نظر گرفته‌شود، یک معمار می‌تواند این جایزه را ببرد. معماران در طول زمان توانایی استفاده از کلمات فانتزی و پیچیده را یاد گرفته‌اند و آن‌ها را در مکالمات عادی با دوستان خود استفاده می‌کنند. اعضای حلقه داخلی معماری بهتر می‌دانند تا از او درمورد مفهوم فضا، معماری و مفهوم بپرسند مگر این‌که بخواهند خود را برای مرگ آماده کنند!

4.     یک معمار قهوه خود را با افاده‌ی خاصی دوست دارد

معماران یک رابطه عاطفی منحصر به فردی با قهوه ایجاد کرده اند. آنها همیشه دارای برتری خاصی حتی در مورد نوع دانه‌ی استفاده شده، نحوه نوشیدن و یا مخلوط آن‌ها دارند و با این‌که واقعا دوست دارند کمتر قهوه استفاده کنند، مصرف قهوه خود را کاهش نمی‌دهند.

5.     یک معمار همیشه می تواند بهتر عمل کند

معماران همواره برای تلاش بیشتر آموزش داده می‌شوند. استادان آن‌ها حتی درصورت طراحی فوق العاده از آن‌ها ایراد می‌گیرند. این موضوع به عنوان یک کمال‌گرایی و وسوسه انگیزی در همه چیزهایی است که ذهن آن‌ها را درگیر کرده‌است. وظایف ساده مانند انتخاب یک کارت سال نو برای والدین و یا انتخاب یک فونت برای رزومه آنها می تواند ساعت ها طول بکشد. علاوه‌ بر‌ آن، معماران بیش از حد از دیگران انتقاد می کنند و به‌ راحتی می‌توانند از هر چیزی ایراد بگیرند. به‌عنوان مثال، به نحوه مسواک زدن شما تا مثلا موضوع جهانی موسیقی تحسین شده آدل می توانند ایراد بگیرند.

6.     تعصب هواداری نسبت به معماران مشهور

ظهور شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام باعث افزایش تعداد معمارانی شده است که تعداد طرفداران دنبال‌کننده آن‌ها همانند ستارگان سینما است. معماران، به خصوص معماران جوان، لباسی شبیه بیجارک اینگلز می‌پوشند و سخنانی از اون میگذارند و می نویسند "آیا اون جذاب‌ترین فرد نیست؟" در همین‌حال، دوستان غیر معمار آن‌ها که لباسی شبیه کتنیس اوردین و لوک اسکای‌واکر پوشیده اند، گیج شده اند، دندان قروچه می‌روند و میگویند:"من می دانم که عکس او محافظ صفحه تو است اما هیچ ایده ای ندارم که او چه کسی است و برای بار بیستم میگویم که اهمیتی برای من ندارد!"

7.     یک معمار همه‌چیز را درمورد شهر دوست دارد

بیرون رفتن با یک معمار در شهر، یک ماجراجویی است اما مطمئناً باعث خرد شدن اعصاب دوستان او می شود. معماران دوست دارند که مدام در مسیر خود بایستند تا سنگ پیاده‌رو و یا مدل یک تابلو تبلیغاتی را ببینند. آن‌ها بیست دقیقه زمان صرف صحبت کردن در مورد یک ساختمان و اهمیت آن در "معماری مدرن" می‌کنند در حالی که دوستانشان آخرین اتوبوس به سمت خانه را از دست می دهند. بعضی اوقات آن‌ها مانند دوستداران فیلم می‌شوند و الهامات خود را در یک کافه عمومی به زبان می‌آورند که باعث می شود با گلوله های دستمال های حاوی قهوه از طرف دوستانشان مواجه شوند. در این میان، کار دوستانشان فقط این است که از خدمتکار عصبانی تقاضای دستمال اضافه کنند.

8.     یک معمار هیچوقت نمی‌خوابد

معماران همیشه دوست دارند بگویند که خواب کافی ندارند و مدام آن را تکرار می‌کنند. به نظر می‌رسد که تنها معیار اندازه‌گیری موفقیت معماران، میزان کمبود خواب آن‌ها می‌باشد. علاوه براین، آن‌ها همیشه درمورد درآمد کم خود نسبت که کار زیادی که انجام می‌دهند شکایت می‌کنند. معماران فراموش می‌کنند که دوستان آن ها می‌دانند که آن‌ها همیشه مجبورند که پول غذا را پرداخت کنند و کار خود را براساس معمار برنامه‌ریزی کنند. دوستان آن‌ها فکر نمی‌کنند که معماران ورشکسته باشند و یا هیچ نظری از تعادل کاری داشته باشند. معماران بیشتر به جای گوش کردن به ناله بچگانه یک معمار، در مورد یک قسمت سریال صحبت کنند.

هوا از چه گازهایی تشکیل شده است

هوا شامل چه گازهایی است؟

هوا و گازهای موجود در آن

جو کره ی زمین لایه ای از گاز است که به عنوان هوا شناخته می شود. گازهای موجود در هوا از زندگی و حیات روی زمین محافظت می کنند. این لایه ی گازهای موجود در هوا به تأمین فشار لازم برای وجود آب در حالت مایع روی کره ی زمین کمک می کند. این لایه ی گازی می تواند تشعشات فرابنفش خورشید را جذب کند و مایه ی گرمایش زمین از طریق اثر گلخانه ای باشد و شدت اختلاف دمای بین شب و روز را کاهش دهد. علاوه بر گازهای موجود در هوا مقداری بخار آب نیز همیشه در جو زمین وجود دارد.

ویژگی های اتمسفر زمین

جو زمین از گازهای مختلفی تشکیل شده است. ترکیبات گازهای موجود در هوا در ارتفاعات مختلف و در دما های مختلف، متفاوت خواهند بود. هوایی که برای نورسنتز گیاهان و تنفس جانوران روی زمین قابل استفاده است در لایه ی تروپوسفر و اتمسفر های مصنوعی وجود دارد.

جرم توده ی جو زمین چیزی در حدود 5.15*1018 کیلوگرم است و عمقی به طول چندین کیلومتر اطراف زمین را فرا گرفته است. با افزایش ارتفاع اتمسفر رقیق تر و رقیق تر می شود و بدون مرز با فضا ارتباط می گیرد. لایه های گازی مختلفی در این جو شناخته شده اند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

ترکیبات هوا

عمده ترین گازهای موجود در هوا شامل گاز نیتروژن (78%)، گاز اکسیژن (20%) و گاز آرگون (0.93%) هستند. کربن دی اکسید و بخار آب دو گاز بعدی هستند که بیشتر از گازهای دیگر در جو زمین وجود دارند. گازهای دیگری که در هوای اطراف زمین یافت شده است شامل متان، نیتروس اکساید، اوزون، نئون، هلیوم، کریپتون و زنون هستند که در مقادیر بسیار کمی در جو زمین وجود دارند. گازهای آلاینده نیز هر ساله توسط صنایع تولید شده و وارد جو زمین می شوند و درصد آن ها هر چند ناچیز رو به افزایش است. برخی از این ترکیبات اثر گلخانه ای دارند و باعث گرمایش زمین می شوند.

لایه بندی جو زمین

همانطور که گفته شد گازهای موجود در هوا لایه های مختلفی را تشکیل داده اند و با توجه به تفاوت در چگالی در ارتفاعات مختلف لایه هایی را روی هم تشکیل می دهند. این لایه ها الگویی را مطابق با دما و ارتفاع دارند. لایه های جو زمین عبارتند از:

اگزوسفر (700 تا 10 هزار کیلومتر)

ترموسفر (80 تا 700 کیلومتر)

مزوسفر (50تا 80 کیلومتر)

استراتوسفر (12 تا 50 کیلومتر)

تروپوسفر (0 تا 12 کیلومتر)

لایه های دیگری نیز مانند لایه اوزون، لایه ی یونوسفر و لایه ی هوموسفر نیز وجود دارند. اما 5 لایه ای که پیشتر ذکر شد جزء لایه های اصلی به حساب می آیند و سه لایه ی دیگر جزء لایه های ثانویه به شمار می روند.

دما و سرعت صوت در هوا

گازهای موجود در هوا به علت اختلافی که در چگالی دارند و تغییرات چگالی که با دما دارند می توانند صوت را با سرعت متفاوتی از خود عبور دهند. دما با افزایش ارتفاع بیشتر می شود و این روند از 11 کیلومتری از سطح زمین شروع می شود. سرعت صوت در گاز ایده آل تنها به تغییرات چگالی به علت تغییرات دما بستگی دارد. اما در لایه های زمین به علت نوع گاز نیز چگالی دستخوش تفاوت هایی خواهد بود که بر سرعت صوت اثرگذار است.

ویژگی های نوری

تابش خورشیدی انرژی دریافتی زمین از خورشید است. زمین نیز به تبع دریافت این انرژی انتشار انرژی به سمت فضا خواهد داشت. اما طول موج این انتشار دوم بیشتر خواهد بود. بخشی از این تابش و بازتابش انرژی توسط جو زمین جذب شده و به گرما تبدیل می شود.

انقلابی در اتمسفر زمین

جو زمین دوران های مختلفی را پشت سر گذاشته است. جو اولیه عمدتاً از گاز هیدروژن تشکیل شده بوده است و بخار آب، متان و آمونیاک نیز در آن وجود داشته است. چیزی شبیه این ترکیب را در سیاراتی مانند کیوان و مریخ نیز می توانیم ببینم.

پس از انقلاب صنعتی جو کره ی زمین با حجم زیادی از مواد آلاینده مواجه شد. مواد شیمیایی، ذرات غبار و مواد آلاینده ی زیستی که همگی برای حیات جانداران خطر آفرین هستند وارد جو زمین شدند. لایه ی اوزون نیز در بخش هایی به علت آلودگی دچار به اصطلاح پارگی شد و این مسأله در ورود پرتوهای خطرناک به داخل جو و رسیدن به سطح زمین نقش زیادی داشت.

استفاده از گازهای موجود در هوا

با استفاده از روش تقطیر جزء به جزء، اجزاء گازی مختلف هوا را از هم جدا کرده و در کاربردهای مختلفی استفاده می کنند. بسیاری از گاز های نجیب به جز گاز هلیوم را از جو زمین به دست می آورند. همچنین گاز هوای خشک که همان هوای رطوبت زدایی شده است در کپسول هایی تهیه شده و برای مصارفی عرضه می شود. ما در هوای زمین نفس می کشیم، زندگی می کنیم و از اجزاء گازی آن نیز در جهت بهبود کیفیت زندگی و پیشرفت صنعت استفاده می کنیم.

منبع : هوا از چه گازهایی تشکیل شده است

چگونه ترک دیوار را از بین ببریم؟

Image result for تعمیر ترک دیوار

ترک های دیوار را تعمیر کنید

تر ک ها ممکن است در قسمت های مختلفی مانند تقاطع دیوار ها، بالای نعل درگاه ها، زیر پنجره ها و دیوار شومینه و بخاری و دیوارهایی که با فضاهای مرطوب در ارتباط هستند به وجود بیاید. برای هر کدام از این ترک ها راه کارهای تخصصی وجود دارد اما پایه و اساس همه آن ها همان چیزی است که ما در ادامه می خواهیم به آن ها بپردازیم با این روش شما می توانید ترک های عادی به وجود آمده در دیوار های تان را تعمیر کنید.مواد لازم :

بتونه ( دقت کنید که بتونه ها باید متناسب با جنس دیوارتان انتخاب شوند. اگر دیوارتان دارای رنگ روغن است بتونه آن با دیوار هایی که رنگ پلاستیک دارند فرق می کند.)

کاردک

سنباده

رنگ

ترک های دیوار را باکاشی استخری بپوشانید

برای این که بتوانید ترک ها را بپوشانید و از بروز دوباره آن ها جلوگیری کنید می توانید از کاشی های استخری که دارای رنگ های متنوع زیاد و همچنین مقاومت بالایی هستند استفاده کنید.

استفاده از سنگ های آنتیک برای تزیین دیوار ها

سنگ های آنتیک هم گزینه دیگری هستند که اگر به صورت منظم و مرتب استفاده شوند نمای زیبایی را روی دیوار خانه پدید می آورند. این سنگ ها به دلیل مقاومت بالا هم در مقابل نشست ساختمان و هم در مقابل رطوبت مقاوم ترند به همین دلیل برای دیوارهایی که ترک می خورند بسیار مناسب تر هستند.

پوشاندن ترک دیوار با کاشی های نقش برجسته

کاشی های هم در برابر حرارت و رطوبت که از عوامل ترک خوردن دیوار هستند مقاوم اند و همین مساله باعث می شود تا بتوان از آن ها برای دیوارها استفاده کرد ضمن آن که زیبایی این کاشی ها هم می تواند بر دکوراسیون داخلی خانه تان هم تاثیر گذار باشد.

پوشاندن ترک دیوار در حمام و سرویس بهداشتی

برای فضاهای مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی عموما از سنگ استفاده می شود. چرا که هم ضد آب هستند و هم مقاومت بیشتری در برابر فرسایش های عمومی دارند که همین نکته آن ها را تبدیل می کند به یکی از بهترین گزینه ها برای دیوار های پر ترک.