صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

بادکنک هلیومی را در آسمان رها نکنیم!

بادکنک های هلیومی را در آسمان رها نکنیم!

بادکنک ها را در آسمان رها نکنیم

هر بادکنک هلیومی پس از رها شدن در هوا به ارتفاع بسیار بالایی می رسد و می ترکد. بادکنک ترکیده در طبیعت رها می شود و در اقیانوس ها رها می شوند. آبزیانی مانند نهنگ و دلفین و لاکپشت های دریایی از جمله حیواناتی هستند که ممکن است بقایای بادکنک ها را به عنوان غذا ببلعند و زندگی خود را از دست بدهند.

عاقبت بادکنک های رها شده در آسمان

اکنون می پردازیم به آیا بالن های هلیومی تخریب پذیر هستند؟ بادبادک ها و دیگر ضایعات پلاستیکی وضع مشابهی ایجاد می کنند. این زباله های دیر تجزیه شونده در طبیعت تاکنون جان میلیون ها جانور را در محیط زیست گرفته اند. شاید بادکنک ها در بین این زباله ها به دلیل داشتن بافت لاستیکی و نرم بیشتر طعمه حیوانات شوند. افرادی که در مسابقات رالی بادکنک و کبوتر رها می کنند؛ باید بدانند که کبوترها می میرند و بادکنک ها می کشند. فعالان حقوق حیوانات بایدرها کردن کبوتر و بادکنک ممنوع کنند.

کشنده ترین زباله ها در اقیانوس برای پرندگان اقیانوسی، بادکنک ها هستند. در پژوهشی که در یکی از سواحل شده است، 1700 پرنده مرده پیدا شد که 500 مورد پلاستیک بلعیده بودند و از هر 4 مورد یکی بادکنک خورده بود.

پرندگان زیادی به باقیمانده بادکنک ها به عنوان غذا می نگرند

مرغان دریایی به زباله هایی که روی آب شناورند به چشم طعمه نگاه می کنند و احتمال بسیار زیادی است که با ضایعات پلاستیکی روی آب جان تعداد زیادی از این پرندگان به خطر بیفتد. زمانی که تکه ای لاتکس یا پلاستیک راه غذای آنها را می بندد، این حیوانات بی گناه مرگ تدریجی و دردناکی در اثر گرسنگی را تجربه خواهند کرد. پرندگان و حیوانات دیگر نیز ممکن است، بادکنک را به جای غذا اشتباه بگیرند. بسیاری از این حیوانات در باقیمانده پلاستیکی مانند بادکنک ها گیر می افتند و حتی ممکن است اعضای بدن آن در اثر تقلا برای آزاد شدن قطع گردد.

اگر مرغان دریایی بادکنک ببلعند، 32 برابر بیشتر از بلعیدن پلاستیک ها در معرض خطر مرگ قرار می گیرند. محققان موسسه مطالعات دریایی دانشگاه تاسمانیا در پژوهشی اعلام کرده اند که در بین پرندگان بیشترین عامل مسدود شدن راه گوارش و در پی آن عفونت ، بلعیدن این دست زباله ها بوده است.

بسیاری از حیوانات سالانه به خاطر بادکنک های هلیومی می میرند

پرندگان بیشتر به دلیل اینکه بقایای بادکنک ها به ماهی مرکب شباهت دارند، آن ها را می بلعند. لاکپشت دریایی نیز بادکنک ترکیده را به عنوان طعمه می خورند، زیرا این بادکنک های لاستیکی شبیه عروس دریایی هستند. لاکپشت ها از این جهت بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند که برای نفس کشیدن به سطح آب می آیند و بادکنک شناور در معرض دیدشان قرار می گیرد. دانشمندانی که روی لاک پشت ها پژوهش می کنند بقایای لاتکس را در راه خروجی معده به روده در لاکپشت های مرده پیدا کرده اند. در جولای 2018 تعدادی قایق برای برداشت زباله بادکنکی از اقیانوس ها مسابقه دادند و طی یک روز بیش از 600 بادکنک ترکیده را از سطح آب جمع کردند. بنیاد لاک پشت دریایی تخمین می زند که سالانه 100 هزار لاک پشت و پستاندار دریایی و دو میلیون مرغ دریایی در اثر بلع یا گیر افتادن در پلاستیک های غیر قابل تجزیه و با مسدود شدن راه معده، جان خود را از دست می دهند.

بادکنک ها و روبان ها برای طبیعت مضرند

بادکنک ها معمولاً از ماده ای لاستیکی به نام لاتکس ساخته می شوند. بادکنک ها به اندازه ته سیگار برای طبیعت مضرند. پادکنک هایی که با گاز هلیوم پر می شوند، کیلومترها مسافت را طی می کنند و در ارتفاعات به نقاط دور و پناهگاه های حیات وحش راه پیدا کرده و این مناطق را آلوده می کند. آزاد کردن بادکنک هلیومی باید جرمی با مجازات سنگین باشد.

همچنین روبان ها و نخ هایی که برای بستن بادکنک های هلیومی مورد استفاده قرار می گیرد، خطر بالقوه ای برای جانوران محسوب می شود. این روبان ها و نخ ها حتی اگر تجزیه پذیر در طبیعت باشند، می توانند پیش از تخریب شدن حیوانات زیادی را در خود گرفتار کنند و جان آنها را بگیرند.

شما باید عواقب بادکنک های رها شده در طبیعت در نظر بگیرید

اغلب مردم رها کردن بادکنک های هلیومی را دوست دارند و برای آنها تداعی رفتن به بهشت است. اما، این بادکنک ها به بهشت نمی روند و به شکل زباله های پروازی هزاران پرنده و حیوان را از زندگی ساقط می کنند.

مردم باید بدانند که عواقب رها کردن بادکنک های هلیومی در انتهای جشن ها و مهمانی ها و روزهای خوشی که دارند، برای حیوانات ارزشمند حیات وحش روزهای ناخوشی را به دنبال خوهند آورد. این بادکنک ها برای تزئینات باید محکم بسته شوند و مراقب بود که در فضای باز رها نگردند.

همه باید برای آینده زمین و آینده فرزندان خود در زمین مراقب محیط زیست و حیاط وحش باشند و اجازه ندهند؛ زیباسازی فضای جشن ها با بادکنک های هلیومی منجر به آلودگی جبران ناپذیر در محیط زیست به ویژه زیست بوم اقیانوس ها شود. مراقب فرار کردن بادکنک های هلیومی باشید.

منبع : بادکنک هلیومی را در آسمان رها نکنیم!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.