صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

ایزوگام چیست؟

waterproofing cost

ایزوگام نوعی پوشش مقاوم از قیر و الیاف مختلف مصنوعی می‌باشد که به وسیله گرما چسبانده می‌شود تا از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیر خود جلوگیری کند که معمولا عمر آن حدود ۱۰ سال می‌باشد. همچنین امروزه در بیش‌تر ساختمان‌ها در مرحلهٔ پی و فونداسیون و در ایزولاسیون دیوارها، سرویس‌ها و پشت‌بام، ایزولاسیون یک لایه عایق رطوبتی صورت میگیرد که جالب است بدانید که تا ۴۰ سال پیش غایق بندی ساختمان‌ها که به صورت سنتی با استفاده از قیر و آسفالت انجام می‌گرفت مقاومت بسیار خوبی را نداشتند و با گذشت زمان و پیدایش عایق‌های مختلف ایزوگامی جای خود را به این عایق‌های مقاوم و بادوام دادند.

مواد تشکیل دهنده ایزوگام

همچنین ایزوگام تشکیل شده از لایه‌های مختلفی می‌باشد که باعث شده تا مقاومت بسیار بالایی در برابر، بارش باران، برف و رطوبت داشته باشد که این لایه‌ها شامل : لایه‌ی پلی‌اتیلن (polyethylene film) یا پودر معدنی (mineral powder) یا فویل آلومنیوم (aluminum foil)، بافت (tissue)، پلی‌استر (polyester) و مواد افزودنی ویژه لایه‌ی پلی‌اتیلن (polyethylene film) می‌باشد.


ایزوگام‌هایی که وجود دارد هر کدام بسته به نوع محصول به صورت تک لایه و یا دولایه ساخته می‌شود که تیشو و پلی‌استر وارد تشتک قیر می‌شود و سپس با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته شده که در مرحله آخر و خروجی ضخامت ایزوگام تنظیم می‌شود و سپس ورق آلومینیم به لایه آغشته به مواد، چسبیده و وارد حوض آب شده و سرد می‌شود که در مرحله بعدی نیز پلاستیک به لایه پشت آن اضافه شده و ایزوگام در مرحله آخر وارد آسانسور ذخیره‌سازی می‌شود.همچنین در پایان کار فن‌های خشک‌کننده عملیات خشک کردن ایزوگام را انجام داده تا آن را بتوان رول کرده و به شکل مخروطی درآورده شود.


کاربرد ایزوگام چیست ؟

همچنین ایزوگام به علت سبکی و مقاومت زیادی که دارد به تنهایی یک عایق رطوبتی کامل می‌باشد که در موارد مختلفی مانند پشت‌بام‌ها ایرانیت پی ساختمان استخرها مخازن آب تونل‌ها کانال‌های آبیاری سرویس‌های بهداشتی سردخانه‌ها سدها پل‌های هوایی باند فرودگاه پارکینگ‌های طبقاتی مرغداری‌ها لوله‌های آب گاز، نفت دامداری‌ها و… استفاده می‌شود.


محصول ایزوگام ویژگی‌هایی که دارد؛ از نظیر سبکی و مقاومت بالا و نیز به عنوان برترین عایق حرارتی میان مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد.

به طور کلی از موارد و اماکنی که استفاده از ایزوگام در آن ها رواج دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

پشت بام‌ها

ایرانیت

پی ساختمان

استخرها

مخازن آب

تونل‌ها

کانال‌های آبیاری

سرویس‌های بهداشتی

سردخانه‌ها

سدها

پل‌های هوایی

باند فرودگاه

پارکینگ‌های طبقاتی

مرغداری‌ها

لوله‌های آب گاز، نفت

دامداری‌ها و دیوار

و جدیدا نمای ساختمان 

گاز هلیوم چه اهمیتی دارد؟

نگرانی ها در مورد کمبود جهانی هلیوم هر روز بیشتر می شود

قیمت گاز هلیوم برای تمام کاربرد ها از MRI گرفته تا تولید گوشی های هوشمند بالا رفته است. کمبود هلیوم در بیش از یک دهه ی اخیر عامل افزایش قیمت هلیوم است. امروزه هلیوم به عنوان محصول جانبی تولید شده همراه با گاز طبیعی از برخی از میدان های گازی حاصل می شود. هلیوم در دنیای امروز در کاربردهای مهم بیشماری مورد مصرف قرار می گیرد.

5 تولید کننده ی عمده در جهان برای گاز هلیوم وجود دارد و در کل دنیا 14 نقطه ی میدان گازی برای تولید هلیوم کشف شده است. این محدودیت ها خود عاملی برای افزایش سرسام آور قیمت هلیوم است.

فراتر از بادکنک ها

هلیوم فراوانی بسیار زیادی در کل جهان هستی دارد و ابداً گاز کمیابی محسوب نمی شود اما در کره ی زمین با کمبود هلیوم مواجه هستیم و در بسیاری از کاربردهایی که برای گاز هلیوم تعریف شده است، عملاً جایگزین مناسب دیگری وجود ندارد.

صنایع زیادی برای تولیدات خود وابسته به گاز هلیوم هستند. برای مثال صنایع تولیدات نیمه رسانا، تولیدات فیبرهای نوری، صنعت هوا فضا و .. از جمله این صنایع هستند.

یکی از بزرگترین موارد مصرف هلیوم دستگاه های MRI برای عکسبرداری در پزشکی است. در MRI از هلیوم مایع به عنوان خنک کننده استفاده می شود.

برخی از کاربرد های هلیوم

گاز هلیوم به عنوان نشتی یاب کاربرد دارد. همچنین به عنوان گاز حامل در کروماتوگرافی یا سوانگاری گازی استفاده ی فراوان دارد.

غواصانی که در آب های عمیق شنا می کنند نیاز دارند تا در کپسول هایشان هلیوم افزوده شود و جوشکاران از این گاز به عنوان یکی از بهترین و موثرترین گاز های محافظ بهره می برد.

اهمیت گاز هلیوم

شاید گاز هلیوم برای کاربرد هایی نظیر پر کردن بادکنک های هلیومی برای مجالس و مهمانی ها اهمیت چندانی نداشته باشد و نبود آن زندگی کسی را دچار اختلال نکند. اما وجود این گاز برای بسیاری از تشخیص های حیاتی پزشکی و برای پژوهش های بنیادین بسیاری از پژوهشگران لازم و ضروری است. در مواردی نیاز به دمای بسیار پایین نزدیک به صفر مطلق وجود دارد که تنها هلیوم می تواند به راحتی چنین دمایی را در حالت مایع تامین نماید. در برخی از مراکز پژوهشی سالانه بین 20 تا 30 هزار لیتر هلیوم مایع مصرف می شود و در صورت عدم تامین این نیاز، کارهای پژوهشی فراوانی دیگر قابل انجام نخواهد بود.

تاثیر کمبود هلیوم در فعالیت های پژوهشی

از سال 2006 تا کنون دنیا برای سومین بار با کمبود عرضه ی گاز هلیوم مواجه شده است. در کمبود های قبلی بسیاری از مردم مجبور به متوقف کردن فعالیت های پژوهشی به مدت چندین ماه شدند. برای برخی از پژوهش ها کمبود هلیوم به معنی هدر رفتن بسیاری از داده های پژوهشی و الزام انجام دوباره ی آزمایش ها پس از دستیابی مجدد به گاز هلیوم است. نحوه ی تولید گاز هلیوم در دنیا به گونه ای است که در مواقع کمبود هلیوم در دنیا هیچ راه دیگری برای تامین هلیوم برای کار ها و نیاز های ضروری وجود ندارد و عملاً تنها را منتظر ماندن تا مدتی نا معلوم است.

سرعت تولید هلیوم بالا نمی رود

حدود 97 درصد از هلیوم دنیا به عنوان محصول جانبی گاز طبیعی تهیه می شود. از آنجا که سرعت تولید هلیوم وابسته به سرعت استخراج گاز طبیعی است، لازم است دولت ها سرمایه گذاری زیادی برای ذخیره سازی هلیوم انجام دهند. حفر نقاطی در داخل زمین و یا استفاده از میدان های خالی شده باری ذخیره سازی هلیوم گزینه ی مناسبی برای تنظیم سرعت تولید و مقابله با کمبود هلیوم در برخی از زمان ها است. شرکتی در کانادا اقدام به حفر میدانی عاری از هر گونه هیدروکربن برای ذخیره سازی هلیوم کرده است. اما، این محل تنها جوابگوی 3% از نیاز جهانی به گاز هلیوم است.

گفته شده است تا سال 2020 خبری از کشف منبع جدید استخراج هلیوم نیست، در صورتیکه خبر ها حاکی از افتتاح میدان سوم گازی در قطر بوده است.

هلیوم مصرف شده کجا می رود؟

متاسفانه هلیوم چگالی و وزن بسیار کمتری نسبت به تمام مولکول های هوا دارد. به همین دلیل به محض قرار گرفتن در فضای باز به سرعت به سوی لایه های بالایین جو حرکت می کند و عملاً دیگر قابل استحصال از جو زمین نیست. اگر امکان بازیابی هلیوم مصرف شده وجود داشته باشد، این زمینه فراهم می شود که کمبود هلیوم کمتر اتفاق بیفتد و در مصرف گاز هلیوم برای پروژه های تحقیقاتی و کاربرد های مهم صرفه جویی صورت بگیرد. هلیوم به عنوان منبعی تجدید نشدنی خواه ناخواه رو به اتمام است و باید در دنیا سیاست گذاری ها به سمت بازیافت و باز استفاده از هلیوم پیش برود.

افزایش قیمت هلیوم اجتناب ناپذیر است

در سال های اخیر قیمت هلیوم افزایش چشمگیری داشته است و تقریبا می توان گفت هزینه های استخراج این گاز یکی از علل بالا بودن قیمت محصول نهایی است. کمبود هلیوم بالطبع اثر زیادی بر بالارفتن قیمت آن دارد و از طرفی می توان گفت بالا بودن قیمت هلیوم یکی از عوامل بازدارنده در مصرف بی رویه هلیوم و محرک برای صرفه جویی در مصرف این گاز با ارزش و حیاتی است. بالا بودن قیمت گاز هلیوم مصرف کنندگان نهایی را وا می دارد تا جای ممکن در استفاده از این گاز صرفه جویی کنند و راه هایی برای باز استفاده از آن بیابند.

منبع: https://bit.ly/2O2TZC4

بتن چیست و انواع آن

How to Place, Compact, Cure, and Rectify Defects of Concrete? [PDF]

انواع بتن، بتن های خاص، ترکیبات بتن، طرح اختلاط بتن ۳۵۰ ، طرح اختلاط بتن، افزودنی های بتن، ترمیم بتن، آب بندی بتن، بتن اکسپوز، وزن مخصوص بتن، عیار بتن، وزن مخصوص بتن مسلح، مقاومت بتن ۳۵۰ ، اسلامپ بتن.


بتن چیست؟

بتن (به فرانسوی: Béton)، از ریشه لاتین (به لاتین: Bitume) در مفهوم وسیع به هر ماده یا ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده باشد گفته می‌شود. بتن ممکن است از انواع مختلف سیمان ونیز پوزولان‌ها، سرباره کوره‌ها، مواد مضاف، گوگرد، مواد افزودنی، پلیمرها، الیاف و غیره تهیه شود. 

همچنین در نحوه ساخت آن ممکن است حرارت، بخار آب، اتوکلاو، خلا، فشارهای هیدرولیکی و متراکم کننده‌های مختلف استفاده شود. با توجه به گسترش و پیشرفت علم و پیدایش تکنولوژی‌های فراوان در قرن اخیر، شناخت بتن و خواص آن نیز توسعه قابل ملاحظه‌ای داشته است، به نحوی که امروزه شاهد کاربرد انواع مختلف بتن با مصالح مختلف هستیم که هر یک خواص و کاربری مخصوص به خود را داراست.

در حال حاضر انواع مختلفی از سیمان ها که شامل پوزولان ها، سولفورها، پلیمرها، الیاف های مختلف و افزودنی های متفاوتی هستند، تولید می‌شوند.

توضیحات دیگر در مورد بتن چیست؟

در واقع بتن به هر ماده یا ترکیبی گفته می شود که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده است. که برای ممقاوم سازی سازه های بتنی کاربرد دارد. انواع مختلف سیمان، مواد افزودنی، پلیمرها، الیاف و غیره می تواند در ساخت بتن به کار رود. انواع مختلف بتن با مصالح مختلف که هر کدام خواص مخصوص به خود را دارند امروزه کاربردهای متنوعی پیدا کرده اند. مواد اولیه بتن ارزان و در دسترس هستند که از مزایای اصلی بتن محسوب می شود.

سنگدانه‌ها (Aggregates) در بتن چیست؟

سنگدانه‌ها در بتن تقریباً سه چهارم حجم آن را تشکیل می‌دهند از اینرو کیفیت آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در حقیقت خواص فیزیکی، حرارتی و پاره‌ای از اوقات شیمیایی آن ها در عملکرد بتن تاثیر می‌گذارد. دانه‌های سنگی طبیعی معمولاً بوسیله هوازدگی و فرسایش و یا به طور مصنوعی باخرد کردن سنگ‌های مادر تشکیل می‌شوند. البته این مطلب نباید درمورد سنگدانه ها فراموش شود.


سطح سنگدانه های اگر آغشته به گل و لای باشد باید سطح آن تمیز شود حتی الامکان باید شسته شود در صورت لزوم.


اندازه دانه‌های سنگی در بتن چیست؟

بتن عموماً از سنگدانه‌هایی به اندازه‌های مختلف که حداکثر قطرآن بین ۱۰ میلیمتر و۵۰ میلیمتر می‌باشد ساخته می‌شود. به طور متوسط از سنگدانه‌هایی با قطر ۲۰ میلیمتر استفاده می‌شود. توزیع اندازه ذرات به نام « دانه بندی سنگدانه » مرسوم است. به طور کلی دانه‌های با قطر بیشتر از چهار یا پنج میلیمتر به نام شن و کوچکتر از آن به نام ماسه نامگذاری شده‌اند که این حد فاصل توسط الک ۴٫۷۵ میلیمتری یا نمره چهار مشخص می‌گردد.

در حالت کلی بتن از مخلوط آب با سیمان آبی و سنگدانه های مخنلف در اثر واکنش آب با سیمان حاصل می شود که دارای ویژگی های خاص است. در دسترس بودن مصالح بتن، دوام نسبتاً زیاد و نیاز به ساخت و سازهای فراوان سازه های بتنی شامل ساختمان ها، سدها، پل ها، تونل ها، راه ها و غیره این ماده را بسیار پر مصرف نموده است.


دوام بتن در محیط های مختلف مساله ای است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بتن باید همگن، کارا، مقاوم، پایا و کم تراوا باشد. در بسیاری از موارد با انتخاب مصالح، نسبت های اختلاط مناسب، به کار بستن روش های درست، استفاده از تجهیزات مناسب و افراد کار آزموده می توان به این ویژگی ها دست یافت.بهره گیری از افزودنی های شیمیایی در کنار مزایای بیشماری که دارند، دستیابی به این ویژگی ها را امکان پذیرتر و آسان تر خواهد کرد.


پرکاربردترین مصالح ساختمانی کدام است ؟

بتن از پر کاربردترین مصالح ساختمانی است. ویژگی اصلی بتن ارزان بودن و در دسترس بودن مواد اولیه آن است. همچنین می‌توان خاطر نشان کرد که تولید انواع بتن با استفاده از حرارت، بخار، اتوکلاوم، تخلیه هوا، فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام می‌گیرد. بتن به طور کلی محصولی است که از اختلاط آب با سیمان آبی و سنگدانه‌های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی به حاصل می‌شود و دارای ویژگی های خاص است.


بتن اینک با گذشت بیش از ۱۷۰ سال از پیدایش سیمان پرتلند به صورت کنونی توسط یک بنّای لیدزی، دستخوش تحولات و پیشرفت های شگرفی شده است. در دسترس بودن مصالح آن، دوام نسبتاً زیاد و نیاز به ساخت و سازهای فراوان سازه‌های بتنی چون ساختمان‌ها، سازه‌ها، سدها، پل‌ها، تونل‌ها و راه‌ها ، این ماده را بسیار پر مصرف نموده است.


اینک حدود سه تا چهار دهه است که کاربرد این ماده در شرایط خاص مورد استقبال کاربران آن قرار گرفته است. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی مشخص شده است که صرف توجه به مقاوت به عنوان یک معیار برای طرح بتن برای محیط های مختلف و کاربردهای مختلف نمی‌تواند جوابگوی مشکلاتی باشد که در درازمدت در سازه‌های بتنی ایجاد می‌گردد. چند سالی است که مسأله دوام بتن در محیط‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.


مشاهده خرابی‌هایی با عوامل فیزیکی و شیمیایی در بتن‌ها در اکثر نقاط جهان و با شدتی بیشتر در کشورهای در حال توسعه، افکار و اذهان را به سمت طرح بتن‌هایی با ویژگی خاص و با دوام لازم سوق داده است.


در این راستا در پاره‌ای از کشورها دستورالعمل‌ها و استانداردهایی نیز برای طرح بتن با عملکرد بالا تهیه شده و طراحان و مجریان در بعضی از این کشورهای پیشرفته ملزم به رعایت این دستورالعمل‌ها گشته‌اند.


ارتباط بین مواد تشکیل دهنده مخلوط بتن چیست؟

 اولین سئوالاتی که در اینجا مطرح است این است که ارتباط بین مواد تشکیل دهنده مخلوط بتن چیست؟ سه امکان وجود دارد:


ابتدا ممکن است تصور شود که اصل ماده ساختمانی ماده چسبنده ای استکه از هیدراتاسیون سیمان و آب ناشی شده است و سنگدانه ها بعنوان مواد ارزان و پرکننده این ماده چسبنده می باشد.


امکان دوم این است که سنگدانه های درشت بعنوان سنگ های بنائی که توسط ملات بهم پیوسته اند درنظر گرفته شود و این ملات دوغاب سیمان و سنگدانه های ریزدانه می باشد.

امکان سوم آن است که بتن بعنوان ماده ای از دوفاز مختلف یعنی سیمان هیدراته و دانه های سنگی در نظر گرفته شود. بنابراین خواص بتن به خواص هر یک از فازها و فصل مشترک این دو فاز بستگی دارد.


هر یک از نظریات دوم و سوم محدودیت هایی داشته  و می توانند برای بیان رفتار بتن بکار روند. لیکن در نظریه اول این مسائل وجود ندارد. اگر تصور شد که می توان سیمانی ارزان تر از سنگدانه ها نیز تهیه کرد این سئوال پیش می آید که آیا می توان سیمان و آب را به تنهایی بعنوان یک ماده ساختمانی(بتن) بکاربرد؟


پاسخ قطعاً منفی خواهد بود و علت آن تغییرات حجمی بالای خمیر سیمان می باشد.جمع شدگی خمیر خالص سیمان تقریباً به ۱۰ برابر جمع شدگی بتنی با ۲۵۰ کیلوگرم سیمان در مترمکعب می رسد. همین مسائل برای خزش و وارفتگی نیز مطرح است.


علاوه بر این حرارت زیاد تولید شده ناشی از مصرف سیمان به مقدار زیاد، بخصوص در آب و هوای گرم سبب ایجاد ترک خواهد شد. همچنین باعث می شود که سنگدانه ها نسبت به خمیر سیمان در مقابل حملات مواد شیمیایی پایدارترند اگرچه خمیر سیمان نیز در این محیط های خورنده نسبتاً پایدار است. بنابراین صرف نظر از قیمت مواد سنگی در بتن بسیار مفید خواهند بود.


مواد تشکیل دهنده بتن چیست؟

سنگدانه‌ها در بتن تقریباً سه چهارم حجم آن را تشکیل می‌دهند و ملات سیمان و آب یک چهارم


سیمان (Cement)

سیمان پرتلند از مخلوط و آسیاب کردن سنگ آهگ و خاک رس به نسبت ۳به۱، و پختن گرد همگن و یکنواخت زیردمای ۱۰۰۰درجه، تا CO2 از سنگ آهک و آب شیمیایی از خاک رس جدا شوند. در گرمای زیر ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد آهک با سیلیس و رس ترکیب می‌شود. در گرمای بالای ۱۲۰۰درجه، رویه دانه‌های گرد داغ شده و ضمن عرق گردن به هم می‌چسبند و به صورت کلوخ‌های کلینکر درمی آیند. از سرد کردن کلوخ‌ها و سپس آسیاب کردن آن ها با کمی سنگ گچ، سیمان تولید می‌شود.


آب (Water)

کیفیت آب در بتن از آن جهت حائز اهمیت است که ناخالصی‌های موجود در آن ممکن است در گیرش سیمان اثر گذاشته و اختلالاتی به وجود اورند. همچنین آب نامناسب ممکن است روی مقاومت بتن اثر نامطلوب گذاشته و سبب بروز لکه‌هایی در سطح بتن و حتی زنگ زدن آرماتور بشود.


در اکثر اختلاط‌ها آب مناسب برای بتن آبی است که برای نوشیدن مناسب باشد. مواد جامد چنین آبی به ندرت بیش از ۲۰۰۰ قسمت در میلیون ppm خواهد بود به طور معمول کمتر از ۱۰۰۰ ppm می‌باشد. این مقدار به ازای نسبت آب به سیمان ۰٫۵ معادل ۰٫۰۵ وزن سیمان می‌باشد.


معیار قابل آشامیدن بودن آب برای اختلاط مطلق نیست و ممکن است یک آب اشامیدنی به جهت داشتن درصد بالایی از یون های سدیم و پتاسیم که خطر واکنش قلیایی دانه‌های سنگی را به همراه دارد، برای بتن سازی مناسب نباشد. به عنوان یک قاعده کلی هر آبی که PH (درجه اسیدیته) آن بین ۶ الی ۸ بوده و طعم شوری نداشته باشد می‌تواند برای بتن مصرف شود. رنگ تیره و بو لزوماً وجود مواد مضر در آب را به اثبات نمی‌رساند.


مقدار آب مصرفی

مقدار آب مصرفی در داخل بتن بسیار با اهمیت است. به منظور تکمیل فرایند واکنش سیمان با آب مقدار مشخصی آب مورد نیاز است. در صورتی که این مقدار کمتر از آن حد باشد قسمتی از سیمان برای واکنش آب کافی دریافت نمی‌کند و واکنش نداده باقی می‌ماند.


در صورتی که بیش از مقدار مورد نیاز آب به مخلوط بتن اضافه شود پس از تکمیل واکنش، مقداری آب به صورت آزاد در داخل بتن باقی می‌ماند که پس از سخت شدن بتن باعث پوکی آن و نتیجتاً کاهش مقاومت خواهد شد.


به همین دلیل دقت در مصرف نکردن آب زیاد در داخل بتن به منظور حصول مقاومت بالا ضروری است.


مقدار آب لازم برای تکمیل واکنش به صورت پارامتر نسبت آب به سیمان تعریف می‌شود. این نسبت برای سیمان پرتلند معمولی حدود ۲۵ درصد است. با این مقدار آب بتن فاقد کارایی لازم خواهد بود و معمولاً نسبت آب به سیمان مورد استفاده در کارگاه های ساختمانی بیش از این مقدار است.


در تعیین نسبت اختلاط بتن پارامتری لحاظ می‌شود که مقدار رطوبت سنگدانه‌ها را نیز قبل از افزودن آب به بتن لحاظ می‌کند که در تعیین مقدار آب مورد نیاز حائز اهمیت است. این رطوبت اضافی (یا کمبود رطوبت) مقدار رطوبت مازاد (کمبود رطوبت) سنگدانه‌ها از حالت اشباع با سطح خشک SSD یا (Saturated Surface Dry) است.

واش بتن در چه مکان هایی به کار می رود؟

واش بتن چیست؟

واش بتن (washed concrete) یا بتن با سنگدانه اکسپوز یک روش تزیینی برای پرداخت بتن می باشد؛ که با شستن سطح خمیر سیمان و نمایان شدن سنگدانه های داخل آن انجام می شود. به همین سبب است که نام آن واش بتن یا بتن شسته شده می باشد.

تنوع رنگ و اندازه واش بتن

این روش پرداخت بتن یکی از رایج ترین روش های پرداخت می باشد. واش بتن طیف وسیعی از گزینه ها را در اختیار مصرف کنندگان می گذارد؛ زیرا با تغییر ماسه و یا اجزاء ریزدانه ها و درشت دانه های مخلوط بتن، به گستره ای متنوع از اندازه ها، رنگ ها و بافت ها می توان دست یافت.

واش بتن چگونه ساخته می شود ؟

واش بتن در واقع یکی از چند روش مورد استفاده برای اکسپوز و نمایان کردن سنگدانه های بتن می باشد. البته که این روش قدیمی ترین و همچنین ساده ترین آنها نیز است ؛ زیرا به هیچ ماده شیمیایی و یا ابزار خاصی نیاز ندارد. تنها با اسپری آب وسایش به وسیله یک برس، می توان لایه نازکی از سطح ملات بتن را برداشت و بدین ترتیب سنگدانه های زیبای پنهان شده در زیر خمیر سیمان آشکار می شود.

واش بتن در چه مکان هایی به کار می رود ؟

واش بتن در چه مکان هایی به کار می رود ؟

اگر بتن توسط پمپ بتن ریزی شود؛ حداکثر ابعاد سنگدانه ها به ۲۰ میلی متر محدود می شود. البته که اغلب سنگدانه های مورد استفاده واش بتن در محدوده ۳ تا ۶ میلی متر می باشند. ابعاد کوچکتر برای استخر ها، سنگفرش پیاده رو ها و .. ایده آل می باشد و ابعاد بزرگتر که سطحی زبرتر را ایجاد می کنند؛ برای مسیر های دوچرخه و سنگفرش های عمومی و خیابان ها به کار می رود. هر چه سنگدانه ها بزرگتر باشد؛ به علت فواصل بیشتر بینشان زه کشی آب مناسب تری را نیز فراهم می کنند.

سنگدانه های واش بتن چه اشکالی دارند ؟

شکل سنگدانه های واش بتن بر روی کاربری و کارایی بتن و مقاومتش اثرگذار است. سنگدانه های صاف و گرد گوشه کارایی را ارتقا داده؛ در حالی که انواع تیزگوشه آن مقاومت بهینه را به وجود می آورد. بنابراین در انتخاب شکل سنگدانه مورد استفاده باید دقت کرد و با توجه به کاربری مد نظر بتن از بین انواع سنگ برای کف سازی محوطه ، بهترین گزینه را انتخاب کرد.

واش بتن چه مزایا و معایبی دارد ؟

مزیت اصلی واش بتن زیبایی منحصر به فرد و ظرافت آن می باشد. درعین حال انتخاب ابعاد سنگدانه های آن دشوار است؛ زیرا ابعاد کوچک تر در مقایسه با ابعاد بزرگتر فضای کمتری در بینشان برای تجمع آلودگی و کثیفی وجود دارد. اما سنگدانه های درشت تر جلوه زیبا تری دارند.

نگهداری واش بتن

نگهداری واش بتن

تمیز کردن بتن با سنگدانه های اکسپوز قطعا از بتن معمولی سخت تر است و برای زدودن آلودگی ها به برس فلزی و آب فشار قوی نیاز است. اگر از واش بتن برای انواع کف سازی ، از قبیل سطح پیاده رو و سطح ماشین رو استفاده کرده اید؛ باید حداقل دو سال یک بار به منظور افزایش عمر و مقاومت آن اقدامات بخصوصی را انجام دهید.

نکته مهم :

در طی فرایند تولید این محصول از مقدار زیادی آب استفاده می شود که با توجه به شرایط کنونی کشور و کمبود منابع آبی باید حتما در نظر گرفته شود و اقدامات موثری در راستای کاهش میزان آب مصرفی اتخاذ کرد.

منبع:واش بتن  در چه مکان هایی به کار می رود؟

انواع کف سازی در ساختمان

Hardwood Floor Brown

کف سازی به معنای ایجاد سطحی مناسب و قابل استفاده برای ساکنین ساختمان است که علاوه بر دوام و زیبایی باید از استانداردهای ایمنی لازم نیز برخوردار باشد. برای تامین کارایی مورد نیاز در هر مکان، کف سازی مخصوص آن باید انجام شود. کف سازی نقش مهم و موثری در ساختمان و خارج از آن ایفا می کند زیرا نه تنها فضاهای داخلی نظیر آشپزخانه, راهرو, اتاق ها و … را در بر می گیرد بلکه در پیاده رو ها, زمین های ورزشی و … نیز انجام می شود.


کفسازی باید به گونه ای انجام شود که توان تحمل وزن مصالح, اثاثیه, لوازم و افرادی که در ساختمان حضور دارند را داشته باشد. مصالحی که برای کف سازی مورد استفاده قرار می گیرند باید از لغزش و سر خوردن تا حد امکان جلوگیری نمایند, عایق خوبی در برابر صدا و رطوبت باشند و تمیز کردن آنها نیز آسان باشد. مهمترین فاکتوری که در کف سازی حائز اهمیت است مقاومت و پایداری آن در برابر نفوذ رطوبت می باشد. علاوه بر آن کف ها باید در برابر آتش و حرارت نیز از استحکام لازم برخوردار باشند. کف سازی از نظر محل مورد نظر شامل موارد زیر می باشد:


کف سازی بر روی خاک

مهمترین مسائلی که باید در کف سازی بر روی خاک مورد بررسی قرار گیرند توجه به احتمال ناپایداری خاک و جذب آب های زیرزمینی است. ناپایداری خاک باعث نشت آن شده و در نتیجه برآمدگی هایی در کف به وجود می آورد. جذب آب از طریق مصالح و خاک توسط کف نیز مشکلاتی در پی خواهد داشت. به همین دلیل کف سازی باید از استحکام لازم در برابر رطوبت برخوردار باشد و بر روی یک سطح تراز صورت گیرد. اگر سطح زیر کف سازی دارای شیب باشد کیفیت عملیات کف سازی افت پیدا می کند و هزینه های بسیاری تلف می شود. برای اطمینان از عدم جذب آب و رطوبت باید قبل از کف سازی مرحله زیرسازی صورت گیرد

کفسازی بین طبقات

در کف سازی بین طبقات, کف سازی روی سقف طبقه زیرین انجام می شود. این کف سازی شامل دو مرحله زیرسازی و فرش کف ( سطحی که بر روی آن قدم گذاشته می شود) است. کف سازی مابین طبقات باید از استحکام لازم برخوردار باشد و در تراز مشخص انجام شود.


کف سازی روی زمین خشک

در کف سازی روی زمین خشک و فاقد رطوبت یک لایه بتن با ضخامت ۱۰ سانتی متر می ریزند و بعد از ویبره سطح آن را صاف می کنند. این کف سازی را می توان به صورت بتنی استفاده نمود و یا طبق سلیقه از پوشش های متنوع برای آن استفاده کرد که این پوشش شامل سنگ فرش, پارکت, موزائیک, ملات سیمان و … می باشد.


کف سازی روی زمین نیمه خشک

در زمین های نیمه خشک به اندازه ۲۵ سانتی متر بلوکاژ اجرا شده, سپس بتن ریزی ۱۰ سانتی متری صورت می گیرد. بعد از آن سطح را با ملات ماسه سیمان پوشش داده و در آخر پوشش مورد نظر روی سطح آن قرار می گیرد.


کفسازی روی زمین مرطوب

اگر رطوبت زمین بالا باشد و با چیدن سنگ ها نتوان از نفوذ رطوبت جلوگیری کرد باید از عایق های قیر و گونی استفاده شود. برای اینکار بعد از قرار دادن قلوه سنگ ها, شن های ریز و بتن ریزی باید از قیر و گونی استفاده شود. در نهایت یک لایه ملات ماسه و سیمان بر روی سطح کشیده شده و پوشش نهایی روی آن اعمال شود.


عایق کاری از جمله کارهایی است که قبل از کف سازی باید انجام شود. استفاده از عایق به منظور جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به ساختمان و بالا بردن مقاومت مصالح آن در برابر پوسیدگی صورت می گیرد. مصالح بسیاری برای کف سازی مورد استفاده قرار می گیرند که شامل عایق رطوبتی, ماسه, سیمان, شن, فوم بتن, پارکت, موزائیک, سرامیک ,کاشی و … می باشند که در زیر به رایج ترین آنها پرداخته شده است.

موزائیک

موزائیک از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که به عنوان فرش کف در ساختمان و خارج از آن به کار می رود. تراکم این کفپوش از طریق لرزش و فشار پرسی حاصل می شود و در واقع نوعی بتن متراکم است. در تولید موزائیک از متریال هایی نظیر پودر سنگ, آب, سنگ دانه و ماسه و سیمان استفاده می شود. این مصالح در ابعاد و طرح های گوناگون ساخته و به بازار عرضه می شوند.


کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک مصالحی هستند که در نماسازی و کف سازی داخل و خارج ساختمان به کار برده می شوند. نکته ای که در استفاده از این مصالح باید رعایت شود این است که حتماً باید از کاشی یا سرامیک های بدون لب پریدگی استفاده نمود.


سنگ

سنگ هایی که برای کف فرش استفاده می شوند باید بدون خلل و فرج بوده و از مقاومت مناسب در برابر سائیدگی برخوردار باشند. سنگ از جمله مقاوم ترین مصالحی است که در صنعت ساختمان سازی به کار می رود.


پارکت

پارکت کفپوشی از جنس چوب است که برای پوشش کف داخل ساختمان استفاده می شود. قطعات پارکت به صورت آماده و در ابعاد و طرح های گوناگون در بازار موجود هستند. مواد پلاستیکی که در ساخت پارکت به کار می رود آن را در برابر حشرات, سائیدگی و پوسیدگی مقاوم می نماید.