صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

فرق سیمان سفید با سیمان سیاه؟

فرق سیمان سفید با سیمان سیاه؟

 

برای شرح تفاوت سیمان سفید با سیاه (یا همان سیمان خاکستری) ابتدا ماهیت سیمان و عملکرد آن را توضیح خواهیم داد. سیمان مخلوطی پودری از املاح معدنی است که پس از ترکیب با اب خود را می گیرد و سفت می شود. در سال 1824 ژوزف آسدین سیمان پورتلند را اختراع کرد. سیمان پورتلند از اجزاء اصلی بتن است. تقریباً 8 نوع مختلف از سیمان پورتلند وجود دارد.

انواع سیمان پورتلند

انواع مختلف سیمان پورتلند در سازه های ساختمانی و غیره به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند برای مثال برخی از انواع آن برای سازه هایی که در معرض سولفات یا آب های زیر زمینی قرار دارند مورد استفاده واقع می شوند.

تفاوت سیمان سفید با سیاه (یا خاکستری) در این است که ظرفیت ساختاری یکسان اما ملزومات فرآیندی مختلفی دارند.

مواد تشکیل دهنده

مواد خامی که سیمان پورتلند را تشکیل می دهند شامل آهک، صدف،  سنگ آهن و رس است. تولیدکنندگان این مواد خام را از معادن و … جمع اوری می کنند. سیمان خاکستری در مواد اولیه خود آهن، منگنز، کروم و منیزیم دارد. اما سیمان سفید حاوی آهک است و مقادیر بسیار کمی از مواد تشکیل دهنده سیمان خاکستری را دارد. بتن ساخته شده از سیمان سفید باید دارای کلوخه هایی مانند سنگ مرمر باشد که رنگ در آن ایجاد نکند.

تفاوت سیمان سفید با سیاه (خاکستری) در روش تولید

هر دو سیمان سفید و خاکستری وارد فرآیند آسیاب و حرارت دهی در کوره می شوند. تولید کنندگان در تولید سیمان خاکستری گچ اضافه می کنند. سیمان سفید معمولاً پس از آسیاب شدن نرمتر از سیمان خاکستری است.

در تولید سیمان سفید از ابزار آلات فلزی کمتر استفاده می شود زیرا فلزات می توانند اکسید های رنگی در سیمان سفید ایجاد کنند و رنگ سفید آن را خراب کنند به همین دلیل توصیه می شود از سرامیک در تولید سیمان سفید استفاده شود.

خواص

سیمان خاکستری دوام بالایی برای سازه هایی مانند پل ها و ساختمان مسکونی دارد. سیمان خاکستری برای تولید تقریباً یک دوم هزینه های سیمان سفید را در بر دارد و فراوانی بیشتری نسبت به سیمان سفید نیز دارد.

سیمان سفید ظرفیت های ساختاری مشابه سیمان خاکستری دارد، اما به دلیل قیمت بالاتر به دلیل رنگ سفید در کاربرد هایی که جنبه ی زیبایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. سیمان سفید را با افزودن رنگدانه های مختلف می توان به سیمان رنگی نیز تبدیل نمود.

ملاحظات

برای دستیابی به سیمان یکدست لازم است سیمان مصرفی از یک شرکت تهیه شود.

استفاده از کامیون های میکسر می تواند رنگ سیمان سفید را تغییر دهد و بهتر است از این ماشین ها برای تهیه سیمان سفید استفاده نگردد.

تفاوت سیمان سفید با سیاه (خاکستری) از جنبه های مختلفی در این نوشته مورد بررسی قرار داده شد.

منبع: فرق سیمان سفید با سیمان سیاه؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.