صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

آشنایی با سبک و نمای مدرن در ساختمان

اهمیت نمای ساختمان

نمای ساختمان یکی از مهم ترین المان های ساختمان است؛ زیرا به عنوان سد اولیه سازه در برابر عوامل جوی و آب و هوایی خارجی ساختمان که می توانند سبب ایجاد خسارت و خرابی در آن بشوند مانند باران ، برف ، باد ، یخ بندان ، خورشید و… عمل می کند.

به همین دلیل انتخاب سیستم نمایی ساختمان که از آن در برابر اینگونه ریسک ها حفاطت می کند؛ بسیار حایز اهمیت است و همچنین می تواند در مصرف انرژی کمتر، کاهش هزینه های نگهداری و افزایش سطح آسایش نیز مداخله کند.

بهترین مصالح برای نمای ساختمان

  1. فلز ضد زنگ

فلز ضد زنگ

فلز ضد زنگ

فلز ضد زنگ راه را برای نمای ساختمان مدرن فوق العاده است و این فلز ضد زنگ با رنگ های روشن، نمایی درخشان و براق ایجاد می کند. آلومینیوم و فولاد معمول ترین فلزات برای نمای فلزی هستند. البته که وزن بالای نمای فلزی را نیز نباید در ملاحظات فراموش کرد.

  1. روکش چوبی

روکش چوبی

روکش چوبی

روکش چوبی می تواند به طرز استثنایی روستایی به نظر برسد و همچنین می تواند دارای زیبایی شناسی مدرن نیز باشد. به ویژه اگر با رنگ آمیزی براق سفید و درب جلویی معاصر همراه شود. نمای چوبی عایق مناسب و دوام و مقاومت بالایی در برابر آب و هوا فراهم می کند. اما به طور کلی چوب نگهداری بیشتری نیاز دارد برای مثال نمای چوبی باید به صورت سالیانه برای محافظت در برابر موریانه ها درمان شیمیایی شود.

  1. بافت بتنی

بافت بتنی

بافت بتنی

در ابتدا به مبحث بتن چیست؟ می پردازیم. بتن ماده ای فوق العاده است که جزو بهترین مصالح برای نمای ساختمان محسوب می شود. بنابراین استفاده از بتن در نمای ساختمان به نحوی که هنوز دارای علایم چوبی قابل مشاهده باشد؛ فوق العاده به نظر می رسد زیرا خاکی و در عین حال مدرن جلوه می کند. همچنین می توان با رنگ آمیزی بتن ظاهری متفاوت خلق کرد.

  1. شیشه

شیشه

اساسا چه چیزی نسبت به شیشه برای نمای ساختمان مدرن امروزی تر به نظر می رسد؟ چوب و آجر نیز مصالح سنتی هستند که با اضافه کردن به نمای ساختمان شیشه ای، می توانید ساختمانی به طرز چشمگیر مدرن داشته باشید. برای این منظور کاربرد بلوک شیشه ای در نمای ساختمان را نیز نباید از یاد برد.

  1. روکش سنگی موزاییک

روکش سنگی موزاییک

روکش سنگی موزاییک

روکش سنگی برای پرداخت های خارجی نمای ساختمان مدرن عالی است. اما برای رسیدن به جلوه ای مدرن مثلا با ایجاد عمق های متناوب باید خلاقیت به خرج داد. ظاهر غیر یکنواخت واقعا چیزی ویژه به سازه اضافه می کند. البته که روکش سنگی از گران قیمت ترین نوع نماها به حساب می آید. نصب نمای سنگی فرایندی است که باید توسط کارگران انجام شود. به همین دلیل در کشورهایی که هزینه کارگر بالاست منجر به افزایش هزینه های ساخت می شود.

  1. طیف رنگی

هر کسی می تواند بیرون خانه خود را با رنگ سفید رنگ آمیزی کند. اما برای داشتن نمای ساختمان مدرن، حقیقتا منحصر به فرد و با رویکردی بی باکانه؛ دوز رنگی پر جنب و جوش بهترین انتخاب است.

  1. بافت آجری

آجر قرمز رنگ ممکن است شبیه به نمایی مدرن برای ساختمان به نظر نرسند؛ اما با اضافه کردن الگوهای عجیب و غریب در خلال پروسه ساخت و ساز می توان آنها را به یکی از بهترین انتخاب های نمای ساختمان مدرن بدل کرد.

نکته مهم

ساخت نما امری گران قیمت است که اغلب تا ۳۵ % از هزینه های ساخت را می تواند شامل شود. اما این هزینه می تواند ارزشمند باشد زیرا در کاهش هزینه های انرژی و افزایش عمر سازه سهم بسزایی دارد. امروزه در صنعت ساخت و ساز پایداری یکی از موضوعات برجسته است و نوید سازه های پایدار تنها با تصمیم گیری درست در هنگام انتخاب مصالح مناسب داده می شود که تاثیرات زیست محیطی را در آینده کاهش می دهد.

نسل جدید نمای ساختمان های مدرن

در گذشته تمرکز اصلی بر ظاهر نمای ساختمان مدرن بوده است که اغلب بر وضعیت اجتماعی مالک و سبک زیبایی شنایی معمار ساختمان تاکید می کرده است. ساختمان های امروز نیز باید چشمگیر به نظر برسند اما مالکان با خواسته های بیشتری مواجه اند. آنها باید ساختمان را در برابر آب و هوا، آتش سوزی و سرقت محافظت کنند و در عین حال به صرفه جویی در مصرف انرژی و حتی کمک به تولید انرژی نیز بپردازند.

نمای هوشمند چیست ؟

نمای هوشمند چیست

نمای هوشمند چیست

نمایی حقیقتا هوشمند محسوب می شود که از منابع انرژی طبیعی و تجدید پذیر مانند تابش های خورشیدی و جریان هوا و انرژی گرمایی زمین استفاده کند تا انرژی مورد نیاز ساختمان برای گرمایش، سرمایش، تهویه و روشنایی را تامین کند. نمای هوشمند به تعداد بی شماری سنسورهای اندازه گیری تمام پارامترهای موثر خارجی مانند باد، رطوبت و… نیازمند است تا بتواند داده های لازم را به یک واحد کنترل منتقل کند و بدین ترتیب شرایط ساختمان لحظه به لحظه تحت کنترل قرار می گیرد.

منبع : آشنایی با سبک و نمای مدرن در ساختمان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.