صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

انواع ظرفیت های گاز هلیوم در سیلندر های مختلف

انواع ظرفیت های گاز هلیوم در سیلندر های مختلف

 

گاز هلیوم کاربرد های مختلفی دارد. به همین منظور انواع سیلندر گاز هلیوم برای توزیع آن وجود دارد. در وحله ی اول برای جابه جایی گاز هلیم از منبع استحصال آن از تانکر هایی با ظرفیت بسیار بالا (40 هزار تا 120 هزار لیتر) استفاده می کنند. ظرفیت های بسیار بالا مانند 120 هزار لیتر معمولاً تانکر های ذخیره ی هلیوم هستند و از ان ها برای جا به جایی استفاده نمی شود.

انواع کپسول گاز هلیوم برای عرضه به بازار

سپس آن را در سیلندر گاز هلیوم با ظرفیت های مختلفی از جمله 450، 400، 250، 200، 50 لیتری و کمتر پرکرده و به بازار عرضه می کنند. برای مصارفی مانند پر کردن بادکنک هلیومی، سیلندر گاز هلیوم با ظرفیت کمتری مانند 5 و 10 لیتری عرضه می شود.

هلیوم را از کجا به دست می آورند

گاز هلیومی که به راحتی از درون انواع سیلندر گاز هلیوم استفاده می کنید چندان ساده به دست نمی آید. مقادیر ناچیزی از هلیوم در جو زمین وجود دارد که باعث می شود استخراج آن از هوا مقرون به صرف و عملی نباشد. اما در میدان های گاز طبیعی مقادیر بیشتری هلیوم وجود دارد و میدان های گازی خاصی در سراسر دنیا هستند که این گاز در آن ها یافت می شود.

برای مثال آمریکا، روسیه، الجزیره، قطر، لهستان و استرالیا این ذخیره ی ارزشمند را در میدان های گازی خود دارند. ظرفیت جابه جایی هلیوم استخراج شده از میدان های گازی تانکر های کاملاً آب بندی شده با حد اکثر ظرفیت 40 هزار لیتری است.

ویژگی های گاز بی اثر هلیوم

سیلندر گاز هلیوم حاوی گازی است که به جز هیدروژن سبک ترین وزن را در بین تمام عناصر دارد. گاز هلیوم کاملاً بی اثر است و حتی در دمای بالا با عناصر دیگر وارد واکنش نمی شود. قابل انحلال در فلزات و فلزات مایع نیست. به دلیل داشتن اندازه ی بسیار کوچک از داخل ریز ترین منافذ عبور می کند و خارج می شود. به همین علت است که بادکنک هلیومی با گذشت زمان سریعاً کوچک می شود.

هلیوم کمترین نقطه ی جوش را دارد و به همین دلیل یکی از سرد ترین مایعات به شمار می رود. تمام این ویژگی ها سبب شده اند تا گاز هلیوم به گازی پر مصرف برای کاربرد های خاص تبدیل شود .

دقت در جابه جایی هلیوم

از آن جا که هلیوم گازی است دارای اتم های بسیار بسیار کوچک، باید با ابزار دقیقی آن را جابه جا کرد. عایق بندی و آب بندی کپسول های هلیوم باید بسیار محکم باشد. در غیر این صورت مقدار زیادی از گاز هیوم درون کپسول ها بخار شده و خارج می گردد. ضمناً برای استفاده از گاز هلیوم نیز لازم است رگولاتور مناسبی برای کاهش فشار داخل سیلندر گاز هلیوماستفاده شود.

منبع: انواع ظرفیت های گاز هلیوم در سیلندر های مختلف

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.