صنعتی

صنعت

صنعتی

صنعت

بلوک سیمانی چیست و انواع آن چیست؟

Related image

بلوک سیمانی یکی از کاربردی ترین مصالح در ساخت و سازهای امروزی است که در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود. برای ساختن بلوک سیمانی با توجه کاربرد و مورد مصرفش و هم چنین بسته به اینکه توسط چه کارخانه ای تولید می شود از مواد و مصالح مختلفی استفاده می شود.

بلوک سیمانی از ترکیب سیمان و آب با ریزدانه ها یا دیگر سنگدانه های مناسب و متراکم کردن این مخلوط به دست می آید. بعد از متراکم کردن مرحله ی عمل آوردن و مراقبت از بلوک ها در یک محیط مناسب آغاز می شود.

بلوک ها از نظر وزن در سه گروه قرار می گیرند ، بلوک های سیمانی سنگین وزن ، نیمه سبک و سبک .

بین تاب فشاری بلوک های سیمانی و وزن آن ها هم بستگی بالایی وجود دارد به گونه ایی که با افزیش وزن بلوک های سیمانی ، تاب فشاری آن هم بالا می رود .

ابعاد بلوک های سنگین از بلوک های سبک بیشتر است هم چنین از ضخامت بالایی هم بر خوردار  هستند  که کاربری آن ها برای ساخت دیوار ها و سازه های بنایی است .

کاربرد بلوک های سبک در سقف های تیرچه بلوک می باشد .

بلوک های سیمانی یا به صورت توپر ساخته می شو.د یا به صورت تو خالی که خود بلوک های تو خالی به چند نمونه تقسیم می شود .بهترین ضخامتی که برای دیواره های بلوک سیمانی وجود دارد ، نباید کمتر از چهار سانتی متر باشد چرا که سبب می شود استحکام بلوک سیمانی و مقاومت آن کم شود .

بلوک سبک چیست؟

سبک سازی یک ساختمان یکی از ملاحظات اصلی و از دغدغه های اصلی مهندسین و طراحان سازه است . بطور کلی سبکی وزن یک ساختمان اولا مشخصات اجزاء باربر سازه را پایین می آورد و مهمتر از آن در رفتار سازه در برابر نیرو های جانبی نظیر زلزله و باد موثر است .بلوک سبک سیمانی یا بلوک سبک بتنی به نوعی از بلوک گفته می شود که سیمان به عنوان ماده اصلی به کار رفته در آن می باشد و در طرح اختلاط آن سعی بر این شده تا وزن بلوک با حفظ مقاوت فشاری کاهش داده شود تا از بارهای مزده ساختمان کاسته شود.

بلوک سنگین چیست؟

بلوک های سنگین که از چگالی بالاتری برخوردارند، استحکام بیشتری نیز از خود نشان می دهند. بلوک سنگین سیمانی به دلیل وجود تخلخل های کمتر نسبت به بلوک های سبک در برابر آب نفوذ ناپذیر تر محسوب می شوند و در برابر یخ زدگی مقاومت دارند. از طرفی بلوک های سبک مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند و عایق صدا و گرما هستند. به طور کلی کاربرد و استفاده از بلوک های سنگین در دنیا به مراتب بیشتر از بلوک های سبک است.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.